Karol Cetwiński OSB

Lekcje słuchania | Karol Cetwiński OSB

Benedyktyn, gregorianista. Wychował się w wielodzietnej rodzinie w Grodzisku Mazowieckim. Ukończył XIV LO w Warszawie, następnie studiował przez rok Lotnictwo i Kosmonautykę na Politechnice Warszawskiej.
W styczniu 2012 roku wstąpił do Opactwa Benedyktynów w Tyńcu, gdzie w styczniu 2014 roku złożył śluby, w styczniu 2017 roku śluby wieczyste, a w czerwcu 2020 roku przyjął święcenia kapłańskie.
W latach 2014-2020 studiował filozofię i teologię w kolegium filozoficzno-teologicznym polskiej prowincji dominikanów w Krakowie (pracę magisterską napisał pod kierunkiem prof. Susi Ferfogli).
Obecnie (od 2020 roku) studiuje śpiew gregoriański w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie pod kierunkiem Prof. Franza Karla Praßla. Od 2022 roku studiuje także nauki liturgiczne na Papieskim Instytucie Liturgicznym Św. Anzelma w Rzymie.
Od 2014 roku współprowadzi w Polsce wiele warsztatów śpiewu gregoriańskiego (Kraków, Licheń, Poznań, Wrocław i Tyniec). Współorganizował międzynarodowe konferencje naukowe poświęcone śpiewowi gregoriańskiemu w Tyńcu (2018, 2020, 2022 i 2024) oraz kongres AISCGre w Tyńcu (2023). Uczestniczył w licznych kursach i konferencjach o śpiewie gregoriańskim (Benevento, Bratysława, Kraków, Łódź, Poznań, Rzym, Solesmes, Valle de los Caidos).
Oprócz zainteresowań naukowych i wykonawczych interesuje się także kwestiami edytorskimi: od 2014 pracuje nad łacińskim Antyfonarzem Monastycznym dla Opactwa Benedyktynów w Tyńcu oraz od 2022 roku nad nowym polskim brewiarzem monastycznym. Od 2013 jest członkiem fundacji Chronić Dobro, gdzie w latach 2013-2014 prowadził wiele warsztatów dla dzieci i młodzieży. W latach 2014-2020 i od 2022 jest magistrem chóru w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu. Przez kilka lat był także ogrodnikiem i gospodarzem otoczenia klasztoru, kasjerem i prefektem gości.

15

marca

Liturgia chrześcijańska

Liturgia chrześcijańska


Łukasz Miśko OP

Lekcje słuchania | Łukasz Miśko OP

Rocznik 1982, urodzony w Przemyślu. Od wczesnego dzieciństwa uczył się gry na fortepianie i organach. Poszukując współczesnej muzyki kościelnej poznał krakowskich dominikanów, którzy zrewolucjonizowali jego spojrzenie na liturgię. Zainspirowany sposobem modlitwy i śpiewu braci kaznodziejów, wstąpił do Zakonu w roku 2000.
W Zakonie posługiwał jako kantor i dyrygent, brał także udział w kilku sesjach nagraniowych Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego. W roku 2007 otrzymał dyplom Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, broniąc pracę z patrologii. W latach 2009-2019 posługiwał jako duszpasterz akademicki w USA, gdzie koncentrował się na formacji liturgicznej wiernych, wykorzystując w swojej pracy m.in. muzykę liturgiczną praktykowaną w polskich środowiskach dominikańskich. We współpracy z Christopherem Muellerem przygotowywał tłumaczenia i aranżacje oraz popularyzował ją w kolejnych miejscach swojej posługi: Columbia University w Nowym Jorku, Holy Family Cathedral w Anchorage, University of Washington Newman Center w Seattle oraz St. Catherine’s Newman Center w Salt Lake City.
W lipcu 2019 roku powrócił do Polski, aby objąć stanowisko prezesa Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny. W listopadzie 2020 roku został także powołany przez Generała Zakonu Kaznodziejskiego, o. Gerarda Timonera III, na sześcioletnią kadencję członka Podkomisji ds. Muzyki Liturgicznej, działającej przy Komisji Liturgicznej Zakonu. W 2024 uzyskał licencjat kanoniczny na Akademii Katolickiej / Instytucie Tomistycznym w Warszawie w zakresie teologii św. Tomasza z Akwinu.
Rozmiłowany w pielgrzymowaniu szlakiem św. Jakuba w Hiszpanii, ceni sobie pracę indywidualną i w małych grupach oraz teologiczne dyskusje przy lampce dobrego wina.

19

października

Liturgia chrześcijańska: Msza

Liturgia chrześcijańska: Msza

Więcej o tematyce zajęć

Antonina Karpowicz-Zbińkowska

Lekcje słuchania | Antonina Karpowicz-Zbińkowska

Doktor nauk teologicznych, muzykolog. Autorka książek Teologia muzyki w dialogach filozoficznych św. Augustyna (2013), Zwierciadło muzyki (2016) i Rozbite zwierciadło. O muzyce w czasach ponowoczesnych (2021). Członek redakcji Christianitas.

Formy muzyki dawnej

Więcej o tematyce zajęć

Formy muzyki dawnej

Więcej o tematyce zajęć

19

października

16

listopada

14

grudnia

15

lutego

15

marca

12

kwietnia

17

maja

21

czerwca


Michał Ossowski

Lekcje słuchania | Michał Ossowski

Kompozytor urodzony w Toruniu w 1984 roku. Komponuje muzykę chóralną, kameralną, elektroniczną i teatralną. Zdobył nagrody w krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich oraz uzyskał kilka zamówień i stypendiów.
Ukończył studia kompozytorskie w klasie prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w Poznaniu, oraz podyplomowe studia muzyki filmowej i twórczości audiowizualnej w Łodzi, uczestnicząc w seminariach m.in Krzesimira Dębskiego, Macieja Zielińskiego, Krzysztofa Knittla, Zygmunta Krauze czy Krzysztofa Zanussiego. Jego muzyka była wykonywana w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych, przez artystów takich jak Ensemble Musikfabrik (DE), Caritas Chamber Choir (UK), Coro Volante (USA), Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Poznański Chór Kameralny, Sepia Ensemble (PL), LutosAir Quintet (PL). Interesuje się także językami obcymi i technikami zapamiętywania. Posiada certyfikat JLPT z języka japońskiego (na jednym z niższych poziomów).
Podążając śladami Czajkowskiego i Musorgskiego przez dwa lata pracował jako urzędnik. Jest nauczycielem teorii muzyki w swoim rodzinnym mieście: w Zespole Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego oraz Studium Muzyki Kościelnej Diecezji Toruńskiej im. G. G. Gorczyckiego.
Prowadzi kanał na platformie YouTube poświęcony zagadnieniom edukacji muzycznej, historii teorii muzyki oraz dawnych i współczesnych technik kompozytorskich.

14

grudnia

Edukacja muzyczna w neapolitańskich konserwatoriach w XVI-XVIII wieku

Edukacja muzyczna w neapolitańskich konserwatoriach w XVI-XVIII wieku

Więcej o tematyce zajęć

17

maja

Harmonia i kontrapunkt. Pion i poziom. Jajko czy kura?

Harmonia i kontrapunkt. Pion i poziom. Jajko czy kura?

Więcej o tematyce zajęć

Marcin Abijski

Lekcje słuchania | dr Marcin Abijski

Z wyróżnieniem ukończył studia na wydziale Muzyki Bizantyjskiej Ateńskiego Konserwatorium Narodowego oraz na wydziale Teologii Społecznej Narodowego Uniwersytetu Ateńskiego. Doktor nauk teologicznych. Absolwent Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Śpiewak, muzykolog, bizantynista, dyrygent i kompozytor. Muzykę bizantyjską zgłębiał pod okiem Georgiosa Chatzichronoglou – Archonta Hymnodosa Wielkiego Kościoła (Patriarchatu Konstantynopola) oraz ateńskiego protopsalty Konstantinosa Papachristodoulou. Jako muzykolog i kantor zajmuje się badaniem koneksji między muzyką bizantyjską a staroruską monodią, szczególnie w aspekcie praktyki liturgicznej. W roku 2008 założył Męski Chór Kameralny im. Bogdana Onisimowicza, z którym pracował nad odtworzeniem praktyki wykonawczej XVI wiecznych melodii Monasteru Supraskiego i innych dawnych form śpiewu liturgicznego. Jako ekspert zapraszany jest regularnie na św. Górę Athos, gdzie przez kilka lat prowadził zajęcia ze śpiewu bizantyjskiego dla hagioryckich mnichów. Kantor bizantyjski, nauczyciel muzyki i dyrygent chóru w greckojęzycznej parafii św. św. Cyryla i Metodego w Warszawie. Jest autorem muzyki grecko-bizantyjskiej do polskiego Akatystu do Przenajświętszej Bogarodzicy pióra ks. Józefa Maja. W utworze tym po raz pierwszy spotkały się oryginalna muzyka bizantyjska oraz język polski. Skomponował także muzykę bizantyjską do polskiego przekładu kondakionu św. Romana Melodosa O nawróconej (VI w.), przywracając tym samym do życia ten zapomniany gatunek poezji liturgicznej. Marcin Abijski jest pionierem przekładów muzyki bizantyjskiej na język polski oraz autorem licznych rekonstrukcji monodycznych śpiewów z dawnych nutowo-liniowych irmologionów. W ramach badań muzykologicznych odbył szereg ekspedycji naukowych do Konstantynopola, na św. Górę Atos oraz na Bałkany. Działalność artystyczną łączy z badaniami muzykologicznymi, czego efektem są liczne artykuły naukowe.

18

stycznia

Liturgia chrześcijańska: Dobowy cykl nabożeństw Kościoła Wschodniego

Liturgia chrześcijańska: Dobowy cykl nabożeństw Kościoła Wschodniego

Więcej o tematyce zajęć

Liturgia chrześcijańska: Bizantyjskie Liturgie Eucharystyczne

Liturgia chrześcijańska: Bizantyjskie Liturgie Eucharystyczne

Więcej o tematyce zajęć

Sławomir Witkowski

Lekcje słuchania | Sławomir Witkowski

Muzyk, gitarzysta, śpiewak oraz muzykolog, absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie. Od 1996 roku prowadzi męski chór Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, którego głównym obszarem zainteresowania i aktywności artystycznej jest śpiew chorału zachodniego i wszelkich odmian zachodniej monodii liturgicznej, ale ponadto także wczesna polifonia wokalna oraz pieśni tradycyjne. Cały ten repertuar opracowuje najczęściej na podstawie własnych badań nad średniowiecznymi rękopisami. Od wielu lat współpracuje z Marcelem Pérèsem, występował także z jego Ensemble Organum. Od 2000 r. z Magdaleną Krzywdą tworzy duet Sapphire, który zbierał laury na najważniejszych festiwalach piosenki poetyckiej w Polsce. Współpracuje także z zespołem Scandicus, wykonując wokalną i instrumentalną muzykę średniowieczną. Jest wykładowcą Szkoły Kantorów w Krakowie i Ambasadorem Fundacji inCanto. W 2014 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Chorzów w Dziedzinie Kultury.

wybrana dyskografia:

  • Mariam Matrem Virginem – z żeńską scholą Nativitatis (2008)
  • Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku – z organistką Susi Ferfoglia i zespołem Flores Rosarum (2011)
  • Akatyst ku czci Bogurodzicy (DVD) – z kantorem bizantyjskim Marcinem Abijskim i Bornus Consort (2015)
  • Harmonie Universelle – z organistą Krzysztofem Pawliszem, pod dyrekcją Marcela Pérèsa (2016)
  • Oficjum o św. Wacławie Gloriose Dei Martyr (2017)
  • Liberator hominis. Chorał wielkanocny śląskich cystersów, XIII w. (2023)

prawykonania kompozycji współczesnych:

  • Kamil Staszowski: Missa de Caritate (2007), Oratorium Caritatis (2009)
  • Rafał Augustyn: Descensus Christi ad inferos (2016)
  • Przemysław Sheller: Consors paterni luminis (2018), Phos hilaron (2020)
  • Marcel Pérès: Mysteria Apocalypsis II (2019)

14

grudnia

Liturgia chrześcijańska: Muzyczne aspekty Liturgii Godzin

Liturgia chrześcijańska: Muzyczne aspekty Liturgii Godzin

Więcej o tematyce zajęć

18

stycznia

O interpretacjach chorału gregoriańskiego

O interpretacjach chorału gregoriańskiego

Więcej o tematyce zajęć

Magdalena Łoś-Komarnicka

Lekcje słuchania | Magdalena Łoś-Komarnicka

Dziennikarka Programu 2 Polskiego Radia, w którym od 1992 roku prezentuje muzykę klasyczną. Jej pasją jest muzyka dawna, której problematykę przybliża słuchaczom w autorskich audycjach cyklu „Dawno, niedawno”, transmitując koncerty najważniejszych festiwali poświęconych temu repertuarowi, rozmawiając z wykonującymi go artystami.
W swoim dorobku ma także artykuły, wywiady, recenzje publikowane na łamach kwartalnika Canor i czasopisma Ruch Muzyczny, współpracowała również z TVP Kultura.
Prowadziła cykl spotkań popularyzujący muzykę klasyczną w PriceWaterhouseCoopers (PwC).
Przygotowuje słuchaczy do odbioru muzyki dawnej podczas koncertów, festiwali i spotkań z publicznością – m.in. w NOSPR w Katowicach.
Była jurorem na Konkursie Młodych Wykonawców Muzyki Dawnej w Antwerpii (2008), konkursie Musica Antiqua Viva w Żorach (2012), konkursie Forum Kameralne Muzyki Dawnej w Poznaniu (2016).

19

października

15

lutego