Marcin Abijski
Lekcje słuchania | dr Marcin Abijski
Z wyróżnieniem ukończył studia na wydziale Muzyki Bizantyjskiej Ateńskiego Konserwatorium Narodowego oraz na wydziale Teologii Społecznej Narodowego Uniwersytetu Ateńskiego. Doktor nauk teologicznych. Absolwent Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Śpiewak, muzykolog, bizantynista, dyrygent i kompozytor. Muzykę bizantyjską zgłębiał pod okiem Georgiosa Chatzichronoglou – Archonta Hymnodosa Wielkiego Kościoła (Patriarchatu Konstantynopola) oraz ateńskiego protopsalty Konstantinosa Papachristodoulou. Jako muzykolog i kantor zajmuje się badaniem koneksji między muzyką bizantyjską a staroruską monodią, szczególnie w aspekcie praktyki liturgicznej. W roku 2008 założył Męski Chór Kameralny im. Bogdana Onisimowicza, z którym pracował nad odtworzeniem praktyki wykonawczej XVI wiecznych melodii Monasteru Supraskiego i innych dawnych form śpiewu liturgicznego. Jako ekspert zapraszany jest regularnie na św. Górę Athos, gdzie przez kilka lat prowadził zajęcia ze śpiewu bizantyjskiego dla hagioryckich mnichów. Kantor bizantyjski, nauczyciel muzyki i dyrygent chóru w greckojęzycznej parafii św. św. Cyryla i Metodego w Warszawie. Jest autorem muzyki grecko-bizantyjskiej do polskiego Akatystu do Przenajświętszej Bogarodzicy pióra ks. Józefa Maja. W utworze tym po raz pierwszy spotkały się oryginalna muzyka bizantyjska oraz język polski. Skomponował także muzykę bizantyjską do polskiego przekładu kondakionu św. Romana Melodosa O nawróconej (VI w.), przywracając tym samym do życia ten zapomniany gatunek poezji liturgicznej. Marcin Abijski jest pionierem przekładów muzyki bizantyjskiej na język polski oraz autorem licznych rekonstrukcji monodycznych śpiewów z dawnych nutowo-liniowych irmologionów. W ramach badań muzykologicznych odbył szereg ekspedycji naukowych do Konstantynopola, na św. Górę Atos oraz na Bałkany. Działalność artystyczną łączy z badaniami muzykologicznymi, czego efektem są liczne artykuły naukowe.
18
stycznia
Liturgia chrześcijańska: Dobowy cykl nabożeństw Kościoła Wschodniego
Liturgia chrześcijańska: Dobowy cykl nabożeństw Kościoła Wschodniego
Liturgia chrześcijańska: Bizantyjskie Liturgie Eucharystyczne
Liturgia chrześcijańska: Bizantyjskie Liturgie Eucharystyczne
Sławomir Witkowski
Lekcje słuchania | Sławomir Witkowski
Muzyk, gitarzysta, śpiewak oraz muzykolog, absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie. Od 1996 roku prowadzi męski chór Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, którego głównym obszarem zainteresowania i aktywności artystycznej jest śpiew chorału zachodniego i wszelkich odmian zachodniej monodii liturgicznej, ale ponadto także wczesna polifonia wokalna oraz pieśni tradycyjne. Cały ten repertuar opracowuje najczęściej na podstawie własnych badań nad średniowiecznymi rękopisami. Od wielu lat współpracuje z Marcelem Pérèsem, występował także z jego Ensemble Organum. Od 2000 r. z Magdaleną Krzywdą tworzy duet Sapphire, który zbierał laury na najważniejszych festiwalach piosenki poetyckiej w Polsce. Współpracuje także z zespołem Scandicus, wykonując wokalną i instrumentalną muzykę średniowieczną. Jest wykładowcą Szkoły Kantorów w Krakowie i Ambasadorem Fundacji inCanto. W 2014 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Chorzów w Dziedzinie Kultury.
wybrana dyskografia:
- Mariam Matrem Virginem – z żeńską scholą Nativitatis (2008)
- Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku – z organistką Susi Ferfoglia i zespołem Flores Rosarum (2011)
- Akatyst ku czci Bogurodzicy (DVD) – z kantorem bizantyjskim Marcinem Abijskim i Bornus Consort (2015)
- Harmonie Universelle – z organistą Krzysztofem Pawliszem, pod dyrekcją Marcela Pérèsa (2016)
- Oficjum o św. Wacławie Gloriose Dei Martyr (2017)
- Liberator hominis. Chorał wielkanocny śląskich cystersów, XIII w. (2023)
prawykonania kompozycji współczesnych:
- Kamil Staszowski: Missa de Caritate (2007), Oratorium Caritatis (2009)
- Rafał Augustyn: Descensus Christi ad inferos (2016)
- Przemysław Sheller: Consors paterni luminis (2018), Phos hilaron (2020)
- Marcel Pérès: Mysteria Apocalypsis II (2019)
14
grudnia
Liturgia chrześcijańska: Muzyczne aspekty Liturgii Godzin
Liturgia chrześcijańska: Muzyczne aspekty Liturgii Godzin
18
stycznia
O interpretacjach chorału gregoriańskiego
O interpretacjach chorału gregoriańskiego
Magdalena Łoś-Komarnicka
Lekcje słuchania | Magdalena Łoś-Komarnicka
Dziennikarka Programu 2 Polskiego Radia, w którym od 1992 roku prezentuje muzykę klasyczną. Jej pasją jest muzyka dawna, której problematykę przybliża słuchaczom w autorskich audycjach cyklu „Dawno, niedawno”, transmitując koncerty najważniejszych festiwali poświęconych temu repertuarowi, rozmawiając z wykonującymi go artystami.
W swoim dorobku ma także artykuły, wywiady, recenzje publikowane na łamach kwartalnika Canor i czasopisma Ruch Muzyczny, współpracowała również z TVP Kultura.
Prowadziła cykl spotkań popularyzujący muzykę klasyczną w PriceWaterhouseCoopers (PwC).
Przygotowuje słuchaczy do odbioru muzyki dawnej podczas koncertów, festiwali i spotkań z publicznością – m.in. w NOSPR w Katowicach.
Była jurorem na Konkursie Młodych Wykonawców Muzyki Dawnej w Antwerpii (2008), konkursie Musica Antiqua Viva w Żorach (2012), konkursie Forum Kameralne Muzyki Dawnej w Poznaniu (2016).