Liturgia chrześcijańska: Bizantyjskie Liturgie Eucharystyczne
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "KursLS"
Liturgia chrześcijańska: Bizantyjskie Liturgie Eucharystyczne
Boska Liturgia, czyli Liturgia Eucharystyczna, jest ukoronowaniem wszystkich nabożeństw. Eucharystia od zawsze stanowiła w Kościele centrum życia oraz główną oś, wokół której oscylowały pozostałe nabożeństwa. O ile w przypadku wszystkich pozostałych nabożeństw cyklu dobowego do naszych czasów dotrwała tylko jedna forma każdego z nich, o tyle w przypadku Liturgii Eucharystycznej Kościół Wschodni posługuje się kilkoma starożytnymi Liturgiami, z których główną i najczęściej sprawowaną jest Boska Liturgia św. Jana Chryzostoma. Kilka razy w roku sprawuje się także starszą i nieco dłuższą od niej Boską Liturgię św. Bazylego Wielkiego, a w dni powszednie Wielkiego Postu także Liturgię Uprzednio Poświęconych Darów. Raz do roku, w dniu pamięci św. Ap. Jakuba, typikon dopuszcza także sprawowanie jerozolimskiej Liturgii św. Jakuba. W Kościołach Grecji sprawowana bywa także Liturgia Konstytucji Apostolskich.
Na zajęciach omówimy historyczne tło kształtowania się poszczególnych Liturgii, kreśląc między mini bezpośrednie paralele. Zajmiemy się częściami stałymi i zmiennymi, a także różnicami lokalnymi. Poruszymy kwestie teologiczne oraz praktyczne aspekty celebracji.
18
stycznia
Liturgia chrześcijańska: Dobowy cykl nabożeństw...
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "KursLS"
Liturgia chrześcijańska: Dobowy cykl nabożeństw Kościoła Wschodniego
Liturgia Kościołów Wschodnich wyrasta z liturgicznych tradycji Antiochii, Aleksandrii, Jerozolimy i Konstantynopola. Pierwsze wieki chrześcijaństwa charakteryzują się silnymi tradycjami lokalnymi. Synteza elementów wspomnianych tradycji dokonała się w dominującym w kolejnych wiekach rycie bizantyjskim, który jako „cesarski” zaczyna być powszechny, wypierając lub marginalizując tradycje lokalne. Kierunek jego rozwoju determinuje bogata hymnografia, która z Jerozolimy przenika do Konstantynopola. Różnice w specyfice poszczególnych tradycji powodują ich adaptację do aktualnych potrzeb. Tradycje monastycyzmu pustelniczego aktualizują się trafiając na grunt monastycyzmu miejskiego Konstantynopola. Szczególną rolę w dokonaniu syntezy obydwu rytów odgrywa monaster Studion w Konstantynopolu. Przez kolejne wieki funkcjonują obok siebie dwa ryty – monastyczny i katedralny. Ten drugi zanika wraz ze zdobyciem Konstantynopola przez Turków. Używany w kolejnych wiekach w całym prawosławnym świecie ryt jest rytem monastycznym z pewnymi modyfikacjami. Przekłada się to na dużą ilość nabożeństw cyklu dobowego, dostosowanego do potrzeb i możliwości mnichów żyjących w klasztorach.
Oprócz szerokiego kontekstu historycznego, na zajęciach zajmiemy się omówieniem struktury wszystkich nabożeństw cyklu dobowego, w ich codziennym i świątecznym wariantach. Porównamy najstarszą warstwę tekstów, w której dominują psalmy z późniejszą – hymnograficzną. Dokonamy analizy hymnologicznej poszczególnych gatunków hymnograficznych, zwracając uwagę na ich aspekt teologiczny jak też literacki. Na koniec omówiona zostanie współczesna praktyka liturgiczna Kościoła Wschodniego.
18
stycznia
O interpretacjach chorału gregoriańskiego
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "KursLS"
O interpretacjach chorału gregoriańskiego
Chcemy dziś wykonywać muzykę praktycznie wszystkich epok – od antyku do współczesności. Jednak im starsza muzyka, tym mniej mamy konkretnych danych o tym, jak ją wtedy wykonywano i jak jej słuchano. W przypadku chorału, który powstawał, rozwijał się, podupadał, a następnie był wskrzeszany na przestrzeni właściwie dwóch tysięcy lat, problem ten wydaje się szczególnie skomplikowany. Nic dziwnego zatem, że mamy dziś bardzo różne, a niekiedy wręcz skrajnie odmienne jego interpretacje. Wykład będzie swego rodzaju vademecum po meandrach interpretacyjnych chorału gregoriańskiego i innych odmian liturgicznego śpiewu kościoła zachodniego.
18
stycznia
Liturgia chrześcijańska: Muzyczne aspekty Liturgii Godzin
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "KursLS"
Liturgia chrześcijańska: Muzyczne aspekty Liturgii Godzin
W jaki sposób słuchać muzycznych opracowań modlitwy brewiarzowej? Na co zwracać uwagę? Jaka jest geneza codziennego oficjum? Jak są zbudowane poszczególne godziny kanoniczne? Czym charakteryzuje się rok liturgiczny i kalendarz? Co to są cykle temporale i sanctorale? A czym różni się cursus świecki od monastycznego? Jakie można wyróżnić elementy praktyki muzycznej Officium Divinum? Co to są i czym się charakteryzują tony psalmowe? Jak można scharakteryzować styl śpiewania Liturgii Godzin dawniej i dziś? To tylko niektóre pytania, na które postaram się odpowiedzieć w sposób jasny i przystępny.
Bibiliografia:
John Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do VIII wieku, Kraków: Musica Iagellonica, 1997
David Hiley, Chorał kościoła zachodniego, tłum. Maciej Kaziński, Kraków: Astraia, 2019
Jakub Kubieniec, Secundum consuetudinem. Śpiew godzin kanonicznych w średniowiecznej metropolii gnieźnieńskiej, Kraków: Musica Iagellonica, 2013
14
grudnia
Liturgia chrześcijańska: Msza
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "KursLS"
Liturgia chrześcijańska: Msza
Czy wsłuchujemy się w dostojną monodię XI-wiecznego Kyrie, czy w wyrafinowane bogactwo pięciu głosów Credo Williama Byrda, czy wreszcie w niekończące się „Dona nobis pacem” z Agnus Dei Mszy koronacyjnej Mozarta – to urzekające nas właśnie piękno kompozycji zostało stworzone dla Mszy świętej, publicznego kultu Kościoła rzymskokatolickiego. Jaka była struktura liturgii na przestrzeni dziejów? Jaką rolę pełniła w niej muzyka? Zapraszam Państwa na wykład wprowadzający w tegoroczną serię „Lekcji słuchania”, pomyślany tak, by pełniej ukazać naturalny kontekst, w którym zrodziły się muzyczne skarby światowej kultury.
19
października
Harmonia i kontrapunkt...
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "KursLS"
Harmonia i kontrapunkt. Pion i poziom. Jajko czy kura?
- O początkach wielogłosowości.
- O relacjach wertykalnych i horyzontalnych w muzyce. Jak kształtowało się ich postrzeganie na przestrzeni dziejów?
- W jaki sposób w muzyce współ egzystują i przeplatają się konstrukcje horyzontalne i wertykalne.
- Czym są harmonia i kontrapunkt. Czego dotyczą te techniki i czy można je rozdzielić?
- Ewolucja myśli kontrapunktycznej na przestrzeni wieków.
- Polifonia homofonizująca i homofonia polifonizująca.
17
maja
Edukacja muzyczna...
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "KursLS"
Edukacja muzyczna w neapolitańskich konserwatoriach w XVI-XVIII wieku
- O procesie kształcenia, strukturach organizacyjnych, losach absolwentów i ich dziełach.
- Dlaczego były to metody wysoce skuteczne i efektywne.
- Dlaczego dawni kompozytorzy potrafili tworzyć setki utworów w krótkim czasie.
- W jaki sposób dawni muzycy uzyskiwali łatwość improwizowania.
- O przyczynach i skutkach upadku neapolitańskiej metodyki i współczesnych próbach jej rekonstrukcji.
- Rola Kościoła katolickiego w działalności tych instytucji.
14
grudnia
Formy muzyki dawnej
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "KursLS"
Formy muzyki dawnej
Leibniz powiedział kiedyś, że muzyka to przyjemność, jakiej dusza ludzka doświadcza przez liczenie, nie zdając sobie sprawy, że ma do czynienia z liczeniem.
Przez wiele lat przyjemność jakiej doświadczamy słuchając muzyki stanowiła dla mnie zagadkę: co właściwie sprawia, że gdy jej słuchamy raptem zalewa nas fala rozkoszy? Dopiero przypadkiem, poznając pisma św. Augustyna, w których ujmuje on muzykę w kategoriach rodem z filozofii pitagorejczyków, odkryłam jednocześnie, że tamte, starożytne dociekania na temat natury muzyki stanowią niewyczerpane źródło inspiracji we współczesnym jej oglądzie. Św. Augustyn mówi bowiem wyraźnie: to liczby są tym, co powoduje w nas tę rozkosz. Bo czymże innym jest muzyka niż właśnie liczbami? Skoro zaś według pitagorejczyków całą rzeczywistość ostatecznie da się sprowadzić do liczb, muzyka, czyli liczby słyszalne poruszają w nas te liczby niesłyszalne, które stanowią o harmonii duszy i ciała, na zasadzie rezonansu. Na tym polega wpływ muzyki na ludzką duszę, a ostatecznym skutkiem tego wpływu jest właśnie przyjemność zmysłowa. M.in. za sprawą św. Augustyna pogląd ten przetrwał w świecie zachodnim, i intuicja ta była żywa przez całe wieki. Muzyka dawna zaś, od średniowiecza aż do baroku, stała się areną praktycznych zastosowań pitagorejskich teorii.
Spróbujmy zatem prześledzić dzieje form muzycznych, od czasów narodzin polifonii, aż do powstania opery barokowej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przejawy tego pitagorejskiego sposobu rozumienia muzyki, jako sztuki, w której to forma i liczby dyktują brzmienie, a nie odwrotnie.
Jednocześnie podróż ta będzie podróżą przez historię najnowszą, wraz z jej szybko, niemal na naszych oczach zmieniającymi się gustami muzycznymi i modami. Zobaczymy dzięki temu jak bardzo muzyka, jej sposób rozumienia i wykonywania, jest uzależniony od filozofii.
19
października
16
listopada
14
grudnia
15
lutego
15
marca
12
kwietnia
17
maja
21
czerwca
Sztuka słuchania
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "KursLS"
Sztuka słuchania
Choć rzadko, to jednak się zdarza – miłość od pierwszego słuchania. Z nieznanych powodów interpretacje danego artysty przemawiają do nas jak żadne inne, pochłaniają bez reszty, nie możemy o nich zapomnieć. Kompozycja, którą słyszeliśmy w wielu wykonaniach, brzmi nagle tak, jakbyśmy dotąd jej w ogóle nie znali. Takie muzyczne zakochanie może dotyczyć również konkretnego utworu, kompozytora, stylu, czy całej epoki. Zakochani bez pamięci w renesansowej polifonii wokalnej, czy w protestanckich kantatach z XVII wieku, odnosimy wręcz wrażenie, że po długiej podróży dotarliśmy wreszcie do celu, odnaleźliśmy naszą duchową i dźwiękową ojczyznę.
Spróbujmy ogarnąć rozumem te z pozoru nieracjonalne odczucia, rozpoznać emocje, których doznajemy obcując z ulotną sztuką dźwięków. W ostatnim sezonie słuchaliśmy różnych interpretacji Miserere Allegriego i głosowaliśmy wybierając jedną, odpowiadającą naszej wrażliwości. W kolejnym roku spotkań na Lekcjach słuchania będziemy porównywać, głosować, ale także szukać powodów, dla jakich niektóre wykonania, czy repertuar, trafiają w samo sedno naszej wrażliwości.