9.06.2020

„Pocieszycielka strapionych” zostanie nagrana dzięki Kulturze w sieci

„Pocieszycielka strapionych” zostanie nagrana dzięki Kulturze w sieci

Zakaz zgromadzeń, konieczność utrzymywania dystansu, zamknięcie muzeów, filharmonii, teatrów, kościołów i innych przestrzeni publicznych zmusiło wiele instytucji kultury do odwołania zaplanowanych działań oraz podjęcia próby odnalezienia się w nowej rzeczywistości Ten scenariusz dotknął również naszą Fundację. Wiele przyszłych projektów musieliśmy przełożyć, a sama pandemia zastała nas między innymi w środku cyklu spotkań Miriam – Matka Boża w Biblii, apokryfach, sztuce starożytnej i muzyce, który byliśmy zmuszeni przerwać. I to właśnie te spotkania a dokładnie ich muzyczna część stały się kanwą naszego nowego projektu, Pocieszycielka strapionych, który (ku naszej wielkiej radości!) zyskał przychylność Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”. 

Pocieszycielka strapionych to wezwanie zaczerpnięte z Litanii Loretańskiej, które stało się tytułem cyklu kompozycji Mariusza Kramarza poświęconego Bożej Rodzicielce Miriam z Nazaretu. Większość z tych utworów powstała już w okresie ścisłej izolacji epidemicznej i jest bardzo mocno osadzona w kontekście zagrożenia pandemią, restrykcji, lęków i nadziei z nią związanych. Całość ma opowiadać o zawierzeniu i oparciu, jakie w czasie kryzysu (nie tylko pandemicznego) znajdujemy u tronu Maryi. Utwory skomponowane specjalnie na potrzeby cyklu Miriam…, prezentowane były dotychczas wyłącznie na żywo i jedynie w formie nieprofesjonalnych nagrań. Dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury mamy szansę to zmienić, dokonując profesjonalnej rejestracji i wpisując się jednocześnie w promocję dziedzictwa kulturowego, którego postać Bożej Rodzicielki, szczególnie w polskiej tradycji i religijności, jest przecież istotną częścią. Prostota formy, kameralna obsada wokalna i instrumentalna, współczesna harmonia oparta na skalach modalnych, dobór tonacji przywodzących na myśl ufność oraz zawierzenie i oddanie się Opatrzności – to wszystko środki stylistyczne celowo użyte przez kompozytora dla zilustrowania kontekstu czasu i okoliczności powstania utworów. Nie bez przyczyny w cyklu znalazły się Suplikacje, towarzyszące niemal każdej liturgii od początku pandemii, a także wieńcząca całość Litania Loretańska, która wraz z wiosną i majem przyniosła nadzieję na oddalenie zagrożenia. Listę utworów tworzą przede wszystkim opracowania najbardziej znanych tekstów antyfon, kantyków i modlitw: Ave Maris Stella, Ave Maria, Magnificat, Alma Redemptoris Mater, Ave Regina Caelorum, Regina Caeli, Sub Tuum Praesidium, Salve Regina. Wszystko spaja w całość cykl mszalny (Ordinarium Missae), rzecz jasna również poświęcony Maryi, Pocieszycielce strapionych.  

Wykonanie utworów Mariusza Kramarza powierzyliśmy zespołowi wokalnemu Cracow Baroque Consort oraz instrumentalistom z krakowskiej Akademii Muzycznej, a nagrania zrealizujemy w przepięknych wnętrzach tamtejszych świątyń i klasztorów. Dodatkową radością będzie udział w projekcie naszej drogiej, szwedzkiej Przyjaciółki, Anny Marii Friman, która nie tylko weźmie udział w nagraniach, ale także będzie czuwać nad ich jakością.

Efekty tej współpracy będziemy prezentować w internecie, a dodatkowo, na naszej stronie zostaną też opublikowane partytury do nagranych kompozycji. Pozwoli to wokalistom i instrumentalistom na samodzielną naukę i przygotowanie utworów, które po definitywnym zniesieniu obostrzeń związanych z pandemią będą mogły być wykonywane publicznie. 

Cieszymy się, że taka forma publikacji umożliwi dostęp do kultury nie tylko uczestnikom spotkań z cyklu Miriam w czasie przed kwarantanną, ale także wszystkim zainteresowanym, którzy z różnych innych powodów nie mogli wcześniej na nie dotrzeć. 

Szczegółowe informacje z przebiegu projektu będziemy oczywiście prezentować na naszej stronie oraz Facebooku i Instagramie

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura w sieci.

Podziel się naszymi informacjami