12.12.2019

Marcel Pérès i SCMC w NOSPR - zaproszenie

W niedzielę 15 grudnia 2019 roku o godzinie 18.00 w sali kameralnej NOSPR Orkiestra Muzyki Nowej wraz z wokalistami zespołu Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wykona najnowszą kompozycję Marcela Pérèsa – Mysteria Apocalypsis II.  Całość poprowadzi Maciej Tomasiewicz.
Nie ma w Nowym Testamencie bardziej tajemniczej, nawet dziwnej, księgi, niż Apokalipsa św. Jana – jej obrazy od wieków karmią nasze wyobrażenia o końcu świata. Do tego tekstu sięgnął też Marcel Pérès, tworząc dwie części Mysteria Apocalypsis.
Jako śpiewak i naukowiec, Pérès zrewolucjonizował wykonawstwo muzyki najdawniejszej. Przywrócił praktyce chorału gregoriańskiego wpływy zapomnianych w ciągu wieków tradycji: korsykańskiej, bizantyjskiej, arabskiej, hebrajskiej, a nawet egipskiej. Zadał tym samym kłam przekonaniu niektórych, że muzyka średniowieczna jest sterylna i pozbawiona emocji.
Doświadczenia w różnych typach śpiewów – choć obecnych w kulturze od ponad tysiąca lat, to brzmiących dla nas wręcz egzotycznie – Pérès wykorzystuje też w swojej pracy kompozytorskiej. W prawykonanym w tym roku Mysteria Apocalypsis II połączył jednak nie tylko różne tradycje wokalne, ale także ich dawne brzmienie ze współczesną tkanką instrumentalną.
A przede wszystkim, na przekór naszym przyzwyczajeniom, nie wybrał motywów ognia z nieba czy złowróżbnych trąb; tekst do swojego utworu zaczerpnął z rozdziałów 21 i 22 księgi, opisujących nową ziemię i nowe niebo, świat szczęścia i pokoju.
Maciej Tomasiewicz – dyrygent
Orkiestra Muzyki Nowej
Marcel Pérès – głos solowy
Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
Sławomir Witkowski – kierownik muzyczny chóru
Wydarzeniu patronuje Fundacja inCanto.
Koncert został dofinansowany z budżetu Katowice Miasto Ogrodów Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek.

Maciej Tomasiewicz – absolwent i doktorant Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył studia w specjalnościach: kompozycja i teoria muzyki oraz dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dr hab. S. Bywalca. Uczestniczył w Mistrzowskim Kursie Dyrygenckim prowadzonym przez M. Dittricha w Budapeszcie, gdzie w drodze konkursu otrzymał II nagrodę, a także w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez G. Chmurę, J. Kaspszyka czy L. Livingstona. Jest związany z Orkiestrą Kameralną Archetti z którą współpracował jako skrzypek – a od 2014 roku jako jej dyrygent. W latach 2015-2019 prowadził z sukcesami działalność pedagogiczną jako dyrygent Polskiej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej w Bytomiu oraz Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Dotychczas asystował dyrygentom tej miary, co: M. Jurowski, G. Chmura, J. Kaspszyk, A. Liebreich, M. J. Błaszczyk, M. Klauza, T. Kozłowski, B. Akiki czy S. Bywalec. Współpracował jako asystent dyrygenta z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a także z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie przygotowywał premierę Strasznego dworu Stanisława Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy po wygranym konkursie na stanowisko asystenta-dyrygenta. Prowadził koncerty m.in. z Filharmonią Narodową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonią Kaliską, Śląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Muzyki Nowej. Od 2016 roku współpracuje z Operą Śląską, w której poprowadził m.in. premierę baletową: Szeherezada/Medea z muzyką M. Rimskiego Korsakowa i S. Barbera, a także wznowienie Toski G. Pucciniego, Dziadka do Orzechów P. Czajkowskiego, Barona Cygańskiego J. Straussa oraz Strasznego dworu S. Moniuszki. W Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku poprowadził m. in. spektakle Carmen G. Bizeta oraz Turandot G. Pucciniego. W sezonie 2016-2017 współpracował jako asystent dyrygenta z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. W obecnym sezonie – po wygranym przesłuchaniu na asystenta dyrygenta – dyrektora artystycznego Andrzeja Boreyki – współpracuje z Filharmonią Narodową.

Jako jedyny dyrygent był dwukrotnym beneficjentem programu Instytutu Muzyki i Tańca Dyrygent-Rezydent (Filharmonia Śląska oraz Opera i Filharmonia Podlaska).

Marcel Pérès – śpiewak, muzykolog, organista, kompozytor, pedagog. Jeden z pierwszych specjalistów w dziedzinie muzyki średniowiecznej, którzy przeprowadzili historyczną refleksję nad formą, kontekstem liturgicznym i zagadnieniami wykonawczymi łacińskiego chorału liturgicznego. W roku 1982 założył i do dziś prowadzi zespół Organum, z którym dokonał szeregu odkrywczych nagrań. Projekty badawcze i nagraniowe obejmują m.in. chorał starorzymski, mozarabski, benewentyński, akwitański, tradycje zgromadzeń zakonnych (cystersów i dominikanów), wczesną polifonię, działalność szkoły Notre Dame, aż po muzykę kościelną XVII w. i repertuar korsykańskich konfraterni. W swojej pracy artystycznej wykorzystuje narzędzia etnomuzykologiczne, czerpiąc z doświadczeń kultur tradycyjnych, jak grecka czy arabska. W latach 1984-2000 Marcel Pérès był dyrektorem Studia Badań nad Interpretacją Muzyki Średniowiecza, przekształconego w 1994 roku w Europejskie Centrum Badań nad Muzyką Średniowieczną z siedzibą w Royaumont, zaś od roku 2001 jest szefem CIRMA – Centre Itinérant de Recherche sur les Musiques Anciennes w Moissac.

Orkiestra Muzyki Nowej założona w 1996 roku przez Aleksandra Lasonia jest najstarszym polskim zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki współczesnej, który od ponad 20 lat nieprzerwanie prowadzi intensywną działalność artystyczną. Swą misję zespół upatruje w eksploracji obszaru muzyki współczesnej w poszukiwaniu dzieł znaczących, ważnych kultury muzycznej, wartych przygotowania i prezentacji publicznej.

OMN ma w swoim dorobku blisko 150 światowych prawykonań oraz pierwszych w Polsce prezentacji najwybitniejszych dzieł współczesnych. W każdym sezonie zamawia kilka nowych utworów oraz organizuje ich prawykonania i powtórzenia w innych ośrodkach. Stale gości na najważniejszych polskich i zagranicznych festiwalach muzycznych oraz w ważnych ośrodkach muzycznych (Bratysława, Praga, Oslo, Kopenhaga, Wiedeń ,Paryż, Mons, Freiburg, Tallin).

Dorobek nagraniowy zespołu obejmuje kilkadziesiąt pozycji, z których część ukazała się na płytach CD w wydawnictwach: Aurora, Decca, Dux, CD-Accord, PWM oraz pod szyldem ZKP. Wiele z nich otrzymało wysokie oceny w czołowych pismach muzycznych we Włoszech, Francji, Danii, Wielkiej Brytanii i USA, wyróżnienia na Międzynarodowych Trybunach Kompozytorów w Paryżu i Amsterdamie oraz nagrody międzynarodowego środowiska muzycznego: Nagrodę Duńskiego Radia, Pizzicato Supersonic Award, nominacje do ICMA i Fryderyków.  W 2018 roku pięć nagrań OMN ukaże się w  największym polskim przedsięwzięciu fonograficznym: 100/100 – Muzyczne dekady wolności.

Jako ambasador polskiej kultury, OMN realizuje  z partnerami zagranicznymi projekty prezentujące dorobek polskiej szkoły kompozytorskiej w najważniejszych zagranicznych ośrodkach muzycznych.  W ramach tej aktywności wykonywała polskie dzieła w Europejskich Stolicach Kultury: Tallin, Wrocław, Mons oraz organizowała przedsięwzięcia muzyczne promujące muzykę polską w Wiedniu, Pradze Oslo, Kopenhadze, Pekinie, Paryżu, Freiburgu i Bratysławie.

Od 2014 roku w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach OMN realizuje cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności swój cykl koncertowy, w ramach którego w każdym sezonie prezentuje dziesięć programów z muzyką współczesną.

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis istnieje od 1996 roku. Głównym obszarem zainteresowania i aktywności artystycznej zespołu jest śpiew chorału gregoriańskiego. Ponadto zespół wykonuje repertuar wczesnej polifonii wokalnej oraz pieśni tradycyjne. Kierownikiem muzycznym zespołu jest Sławomir Witkowski, absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie. Podstawowym celem, jaki stawia sobie schola, jest śpiew podczas liturgii. Prezentując swój repertuar podczas koncertów, śpiewacy dokładają starań, aby wykonywany program ściśle był związany z aktualnym momentem roku liturgicznego. Śpiewane przez scholę utwory opracowane są najczęściej na podstawie własnych badań nad średniowiecznymi rękopisami.

Wybrana dyskografia: Mariam Matrem Virginem, 2008 (z żeńską scholą Nativitatis); Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku, 2011 (z organistką Susi Ferfoglia i zespołem Flores Rosarum); Akatyst ku czci Bogurodzicy – DVD, 2015 (z kantorem bizantyjskim Marcinem Abijskim i Bornus Consort); Harmonie Universelle, 2016 (z organistą Krzysztofem Pawliszem, pod dyrekcją Marcela Pérèsa); Oficjum o św. Wacławie Gloriose Dei Martyr, 2017.

Podziel się naszymi informacjami