Historię muzyki można porównać do ogrodu. I to nie tego w stylu francuskim, w którym ścieżki są jasno wytyczone, a pędy równo przycięte. To raczej urzekający i mieniący się kolorami gąszcz roślin, w którym łatwo się pogubić. Lekcje słuchania to studium dawnej muzyki sakralnej – propozycja zwiedzania konkretnego fragmentu tego ogromnego muzycznego „ogrodu” ze wspaniałymi przewodnikami. Wspólnie budujemy „oranżerię”, a poszczególne gatunki nazywamy i porządkujemy, by lepiej je poznać i nauczyć się uważniej i mądrzej słuchać.

IDEA STUDIUM
IDEA STUDIUM

Lekcje słuchania pomogą lepiej zrozumieć muzykę, którą się fascynujemy. Istotą ich formuły jest spotkanie i nawiązanie relacji mistrz-uczeń: ze śpiewakami, instrumentalistami, etnografami, muzykologami i innymi ludźmi szerokich horyzontów, dzięki którym możemy spojrzeć na muzykę z różnych interesujących perspektyw.
Lekcje słuchania wyrosły z unikatowej wiedzy i doświadczeń wybitnych znawców tematu, by czerpać możliwie najwięcej pożytku i przyjemności z obcowania z muzyką, o której bardzo trudno przeczytać nawet w akademickim podręczniku.

Lekcje słuchania pomogą lepiej zrozumieć muzykę, którą się fascynujemy. Istotą ich formuły jest spotkanie i nawiązanie relacji mistrz-uczeń: ze śpiewakami, instrumentalistami, etnografami, muzykologami i innymi ludźmi szerokich horyzontów, dzięki którym możemy spojrzeć na muzykę z różnych interesujących perspektyw.
Lekcje słuchania wyrosły z unikatowej wiedzy i doświadczeń wybitnych znawców tematu, by czerpać możliwie najwięcej pożytku i przyjemności z obcowania z muzyką, o której bardzo trudno przeczytać nawet w akademickim podręczniku.

Wiemy jak wielką rolę w życiu odgrywa spotkanie inspirujących ludzi. Środowisko, które ukształtowało nas samych oraz to, które gromadzimy wokół Fundacji wyrasta właśnie z takich spotkań, fascynacji i pasji. Marcel Pérès, Marcin Bornus-Szczyciński, Maciej Kaziński, Johann Wolfgang Niklaus, Marius Peterson, Taivo Niitvagi, Andrei Kotov – to tylko niektóre z wielkich nazwisk-fundamentów, bez których trudno sobie wyobrazić naszą tożsamość.

ŚRODOWISKO
ŚRODOWISKO

Dlatego postanowiliśmy nauczyć się słuchać – poszerzyć horyzonty, wgryźć się w tajniki języka, zapisu, historii, kultury by nie zgubić się w meandrach formy i stylu. Nasze studium to w pewnym sensie uproszczona i skrócona droga do zdobycia cennej wiedzy i doświadczeń, które w innych okolicznościach trzeba by było gromadzić latami, ryzykując błądzenie po manowcach.

Łukasz Serwiński – prezes Fundacji inCanto i pomysłodawca studium

Dlatego postanowiliśmy nauczyć się słuchać – poszerzyć horyzonty, wgryźć się w tajniki języka, zapisu, historii, kultury by nie zgubić się w meandrach formy i stylu. Nasze studium to w pewnym sensie uproszczona i skrócona droga do zdobycia cennej wiedzy i doświadczeń, które w innych okolicznościach trzeba by było gromadzić latami, ryzykując błądzenie po manowcach.

Łukasz Serwiński – prezes Fundacji inCanto i pomysłodawca studium

Mimo że zajmujemy się niewielkim wycinkiem niesłychanie rozległej dziedziny, to jednak potrzeba wiedzy, doświadczenia, a nade wszystko – mądrego prowadzenia, by dobrze zrozumieć wyjątkowość i autentyczność muzyki dawnej czy tradycyjnej.

Pierwszą część zajęć poświęcimy tym gatunkom muzyki sakralnej, które pokazujemy na naszych festiwalach (Musica Divina i Rezonanse) i wydajemy na naszych płytach. Będziemy zatem zgłębiać chorał gregoriański i pierwszą polifonię, muzykę renesansu i wczesnego baroku, polskie i wschodnie pieśni nabożne, muzykę chrześcijańskiego Wschodu (prawosławną i bizantyjską), specyfikę i historię dramatu liturgicznego.

Poznamy językowe i kulturowe konteksty najbardziej znanych hymnów chrześcijańskich oraz przebrniemy przez meandry historii muzyki dawnej od antyku do renesansu.

PIERWSZA CZĘŚĆ STUDIUM
PIERWSZA CZĘŚĆ STUDIUM

Drugą część Lekcji słuchania poświęcimy głębszemu spojrzeniu na strukturę, wewnętrzne podobieństwa i różnice chrześcijańskich liturgii: w szczególności przedsoborowej liturgii katolickiej, grekokatolickiej, liturgii prawosławnej oraz starożytnych rytów Zachodnich. Wszystko po to, by lepiej orientować się w formie i estetyce muzyki przynależącej do tych celebracji.
Więcej uwagi skupimy również na formach muzyki dawnej i ich analizie krytycznej i porównawczej. Poznamy podstawowe zasady muzyki (dawnej).

Odpowiednio dużo uwagi poświęcimy muzyce barokowej, na czele z dorobkiem kompozytorskim J.S. Bacha. Bardziej szczegółowo zgłębimy kwestię stóp rytmicznych leżących u prapoczątków muzyki polifonicznej, ponownie spotkamy się z wyjątkowymi muzykami, którzy zdradzą tajniki swojego warsztatu i muzykologicznych poszukiwań.

DRUGA CZĘŚĆ STUDIUM
DRUGA CZĘŚĆ STUDIUM

UWAGA! Obie części studium są zaplanowane w taki sposób, by można było w nich wziąć udział w dowolnej kolejności! Można zatem zacząć naukę od drugiej części Lekcji słuchania.

UWAGA! Obie części studium są zaplanowane w taki sposób, by można było w nich wziąć udział w dowolnej kolejności! Można zatem zacząć naukę od drugiej części Lekcji słuchania.

Listę prowadzących i dokładną tematykę zajęć drugiej części Lekcji słuchania będziemy aktualizować na bieżąco.

PROWADZĄCY I TEMATYKA ZAJĘĆ
PROWADZĄCY I TEMATYKA ZAJĘĆ

By uczestniczyć w kursie nie trzeba spełniać żadnych szczególnych kryteriów. Nie jest niezbędna żadne wykształcenie muzyczne, znajomość zapisu nutowego czy języków. Program studium jest skonstruowany w taki sposób, by mógł z niego skorzystać każdy chętny.

Zgodnie z tytułem studium, naszym celem jest zrobić wszystko, by nauczyć się słuchać: lepiej rozumieć dawną muzykę sakralną i czerpać większą radość z obcowania z nią na koncertach i poprzez nagrania.

Absolwent studium:

będzie dobrze orientował się w historii muzyki dawnej od czasów najdawniejszych do baroku włącznie

zdobędzie szeroką wiedzę związaną z hymnologią i liturgią chrześcijańską (łacińską i grecką)

podniesie swoją znajomość repertuaru muzyki tradycyjnej, a także śpiewu bizantyjskiego i cerkiewnego

pozna najważniejsze formy muzyki dawnej: ich konstrukcję i pochodzenie

zrozumie wyzwania wykonawcze związane z chorałem gregoriańskim (interpretacją zapisu i tradycjami lokalnymi)

będzie potrafił krytycznie odnieść się do wykonawstwa dawnej muzyki sakralnej

zdobędzie narzędzia do dalszej pracy własnej (obszerną bibliografię tekstową i muzyczną)

pozna najważniejsze osobowości środowiska związanego z festiwalami Musica Divina i Rezonanse, a także autorytety z dziedziny biblistyki, lingwistyki czy historii muzyki

DLA KOGO POWSTAŁO STUDIUM?
DLA KOGO POWSTAŁO STUDIUM?

Rok nauki w studium obejmuje 9 całodniowych, sobotnich zjazdów, które w roku akademickim 2024/2025 zaplanowaliśmy w terminach wymienionych poniżej. Po kliknięciu na datę można również zobaczyć ramowy plan zajęć na każdy zjazd.

TERMINARZ I PLAN ZAJĘĆ
TERMINARZ I PLAN

19

października

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Łukasz Miśko OP | Msza

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Magdalena Łoś-Komarnicka
Sztuka słuchania

16

listopada

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Wykład mistrzowski
/szczegóły wkrótce/

14

grudnia

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Sławomir Witkowski | Muzyczne aspekty Liturgii Godzin

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Michał Ossowski
Edukacja muzyczna w neapolitańskich konserwatoriach w XVI-XVIII wieku

18

stycznia

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Marcin Abijski | Dobowy cykl nabożeństw Kościoła Wschodniego

11:45-13:15
Liturgia chrześcijańska
Marcin Abijski | Bizantyjskie Liturgie Eucharystyczne

14:30-17:45
Sławomir Witkowski
O interpretacjach chorału gregoriańskiego

15

lutego

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Karol Cetwiński OSB

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Magdalena Łoś-Komarnicka
Sztuka słuchania

15

marca

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Wykład mistrzowski
/szczegóły wkrótce/

12

kwietnia

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Karol Cetwiński OSB

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Wykład mistrzowski
/szczegóły wkrótce/

17

maja

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Michał Ossowski
Harmonia i kontrapunkt. Pion i poziom. Jajko czy kura?

21

czerwca

10:00-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Wykład mistrzowski
/szczegóły wkrótce/

19

października

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Łukasz Miśko OP | Msza

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Magdalena Łoś-Komarnicka
Sztuka słuchania

16

listopada

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Wykład mistrzowski
/szczegóły wkrótce/

14

grudnia

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Sławomir Witkowski | Muzyczne aspekty Liturgii Godzin

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Michał Ossowski
Edukacja muzyczna w neapolitańskich konserwatoriach w XVI-XVIII wieku

18

stycznia

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Marcin Abijski | Dobowy cykl nabożeństw Kościoła Wschodniego

11:45-13:15
Liturgia chrześcijańska
Marcin Abijski | Bizantyjskie Liturgie Eucharystyczne

14:30-17:45
Sławomir Witkowski
O interpretacjach chorału gregoriańskiego

15

lutego

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Karol Cetwiński OSB

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Wykład mistrzowski
/szczegóły wkrótce/

15

marca

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Sławomir Witkowski
O interpretacjach chorału gregoriańskiego

12

kwietnia

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska
Karol Cetwiński OSB

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Wykład mistrzowski
/szczegóły wkrótce/

17

maja

10:00-11:30
Liturgia chrześcijańska

11:45-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Michał Ossowski
Harmonia i kontrapunkt. Pion i poziom. Jajko czy kura?

21

czerwca

10:00-13:15
Formy muzyki dawnej

14:30-17:45
Wykład mistrzowski
/szczegóły wkrótce/

Zajęcia będą podzielone na dwa bloki z przerwą obiadową:

koszt udziału i certyfikat

Opłata za całoroczny udział
w Lekcjach słuchania wynosi:

2200 zł

jeśli zapiszesz się

do 31 lipca

Jest to cena brutto, obejmująca
również materiały dydaktyczne
i poczęstunek podczas przerw
kawowych między zajęciami.

Opłata za całoroczny udział w Lekcjach słuchania wynosi:

2200 zł

jeśli zapiszesz się do 31 lipca

Jest to cena brutto, obejmująca również materiały dydaktyczne i poczęstunek podczas przerw kawowych między zajęciami.

Opłata za całoroczny udział
w Lekcjach słuchania wynosi:

2400 zł

jeśli zapiszesz się

między 1 a 31 sierpnia

Jest to cena brutto, obejmująca
również materiały dydaktyczne
i poczęstunek podczas przerw
kawowych między zajęciami.

Opłata za całoroczny udział w Lekcjach słuchania wynosi:

2400 zł

jeśli zapiszesz się między 1 a 31 sierpnia

Jest to cena brutto, obejmująca również materiały dydaktyczne i poczęstunek podczas przerw kawowych między zajęciami.

Opłata za całoroczny udział
w Lekcjach słuchania wynosi:

2600 zł

jeśli zapiszesz się

po 1 września

Jest to cena brutto, obejmująca
również materiały dydaktyczne
i poczęstunek podczas przerw
kawowych między zajęciami.

Opłata za całoroczny udział w Lekcjach słuchania wynosi:

2600 zł

jeśli zapiszesz się po 1 września

Jest to cena brutto, obejmująca również materiały dydaktyczne i poczęstunek podczas przerw kawowych między zajęciami.

Wszystkim absolwentom studium, którzy wzięli udział przynajmniej w 6/9 zjazdów wręczymy certyfikat jego ukończenia wraz z wyszczególnieniem ilości godzin i tematyką zajęć.

Możemy przyjąć maksymalnie 30 uczestników, a Lekcje słuchania wystartują, jeżeli zgłosi się grupa minimum 25 osób.

Mamy ważną prośbę! Przed podjęciem decyzji o udziale, zapoznaj się z Regulaminem studium.

KOSZT UDZIAŁU I CERTYFIKAT

FORMULARZ ZAPISÓW

      FORMULARZ ZAPISÓW

      Z przyjemnością odpowiemy na Twoje pytania

      Więcej informacji o Lekcjach słuchania udzieli:

      Łukasz Serwiński

      prezes Fundacji inCanto

      tel. 790 553 812
      l.serwinski@fundacjaincanto.pl

      Privacy Preference Center

      Przejdź do treści