13.11.2019

Podwójne otwarcie

Ostatnio w Fundacji żyliśmy głównie przeprowadzką i urządzaniem nowej przestrzeni, w której już od trzech tygodni pracujemy. Między pakowaniem, rozpakowywaniem, sprzątaniem i układaniem, planowaliśmy nowe projekty na kolejny rok naszej działalności. Już w najbliższy poniedziałek, 18 listopada, będziecie mieli okazję razem z nami otworzyć nowy sezon. I to podwójnie.

Po bardzo udanej serii o Pieśni nad pieśniami, rozpoczynamy nowy cykl spotkań wokół Pisma Świętego i muzyki zatytułowany Miriam, w czasie których Michał Wilk przybliży sylwetkę Matki Bożej przedstawioną w Biblii, apokryfach i sztuce starożytnej. Więcej informacji o wykładach, w tym terminarz i szczegółowa tematyka znajduje się na stronie projektu. Spotkania mają charakter otwarty i są dostępne dla wszystkich.

Treściom intelektualnym towarzyszyć będzie duża porcja przeżyć estetycznych w postaci dopasowanej tematycznie muzyki wykonywanej na żywo. Do projektu Miriam zaprosiliśmy młodych muzyków: Cracow Baroque Consort, który – oprócz znanych dzieł muzyki europejskiej – wykona utwory krakowskiego kompozytora Mariusza Kramarza napisane specjalnie z myślą o wykonawcach i o naszych spotkaniach. Zatem czeka nas 8 ciekawych wykładów, 8 koncertów i 8 premierowych wykonań.

O swoim udziale w projekcie opowiada Mariusz Kramarz:

„Miriam” to pierwszy tego typu projekt, w jakim biorę udział jako kompozytor. Jest on dla mnie niezwykle ważny, ale także stanowi wyzwanie, ponieważ wiąże się z koniecznością zaplanowania pracy tak, aby na każde spotkanie powstał nowy utwór. Utwór, który nie będzie przypadkowy, ale w pełni korespondujący z treścią i obrazami pozamuzycznymi. Moim zamysłem jest, aby powstające kompozycje były swoistym cyklem, na co wpływa nie tylko tematyka, ale by były one również utrzymane w jednym stylu muzycznym. Znając zespół wykonawców, wiem, że w warstwie muzycznej mogę pozwolić sobie na wiele ambitnych rozwiązań, które z pewnością Cracow Baroque Consort udźwignie i wykona w najlepszy sposób, co pozwala mi wykorzystywać elementy, którym podoła wyłącznie zespół profesjonalny. Współpraca z Fundacją inCanto i CBC zainicjowana została w poprzedniej edycji wykładów, kiedy to zostałem poproszony, aby napisać utwór na jedno ze spotkań wieńczących cykl Wielka woda nie zdoła zgasić miłości. Wtedy to powstało Pone me ut signaculum, którego wykonanie przez CBC przeszło moje najśmielsze oczekiwania.

Pierwszy wykład zatytułowany Prefiguracje MB w Starym Testamencie. Tradycja apokryficzna o dzieciństwie MB odbędzie się już 18 listopada, o 18:30 i będzie połączone z otwarciem nowej siedziby Fundacji, dlatego zapraszamy już na Kujawską 3A! Będzie to dla nas bardzo ważna okazja by podziękować naszym Zachwyconym, za hojną pomoc w trudnym momencie przeprowadzki. 

A już w najbliższy piątek, 15 listopada zapraszamy do słuchania Radia Kraków. Około godziny 21:05 w audycji Duchowe Koło Kultury będą: Michał Wilk, Mariusz Kramarz oraz Bartłomiej Chorąży i Eryk Lasota z Cracow Baroque Consort, którzy opowiedzą, co nas czeka przez cały sezon 2019/2020 w ramach cyklu Miriam.

Cracow Baroque Consort – kameralny zespół wokalny, utworzony z inicjatywy studentów oraz absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej. W jego skład wchodzą muzycy, którzy pomimo młodego wieku, zdołali już zebrać bogate doświadczenia sceniczne zarówno w obsadzie solowej jak i zespołowej w Polsce oraz poza jej granicami. Od 2018 roku wspólnie poszukują własnej estetyki brzmienia, aby w ten sposób móc dzielić się swą pasją, energią, a przede wszystkim – zamiłowaniem do muzyki dawnej. Artystyczna droga Cracow Baroque Consort skrzyżowała się z drogą młodego krakowskiego kompozytora – Mariusza Kramarza. Ich wspólna praca zaowocowała nagraniami dwóch kolęd w jego opracowaniu: Gdy Śliczna Panna oraz Cicha Noc. W repertuarze Cracow Baroque Consort znajdują się również inne kompozycje Mariusza Kramarza, które w niedalekiej przyszłości zostaną zaprezentowane w postaci nagrań dostępnych w internecie oraz na płycie CD. Ensemble został zauważony na początku swojego istnienia przez Fundację inCanto, która zaprosiła go do występu podczas wykładu Michała Wilka dotyczącego rozważań nad tekstem Pieśni nad Pieśniami, kontynuacją tej współpracy jest udział zespołu w najnowszym projekcie Fundacji, zatytułowanym Miriam.

Mariusz Kramarz – kompozytor, aranżer, dyrygent, organista. Jego aranżacje znajdują się m.in. na 2 płytach CD wydanych przez Szkołę Muzyczną II stopnia w Nowym Targu. Współpracuje z Fundacją inCanto, z zespołem wokalnym Cracow Baroque Consort, Chórem Mieszanym Królewskiej Katedry na Wawelu oraz z wydawnictwem Polihymnia. Ukończył dyrygenturę chóralną na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest również absolwentem Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej II stopnia w Krakowie w zakresie gry na organach. W obecnym sezonie artystycznym współpracuje przy projekcie Miriam, jest również w trakcie pisania Stabat Mater poświęconego pamięci Jana Pawła II na orkiestrę, chór i solistów. W trakcie przygotowań do premiery jest również Oratio ad Sanctum Michael Archangele na orkiestrę blaszaną i chór męski.

Ważniejsze kompozycje:

Mała Msza G-dur na orkiestrę, chór i solistów

Pone me ut signaculum na chór mieszany

Stała Matka Boleściwa na sopran solo i fortepian

Nokturn Des-dur na fortepian

Kiedy?

18 listopada 2019, godz. 18:30

Gdzie?

Fundacja inCanto, Kraków, ul. Kujawska 3A

Podziel się naszymi informacjami