Perfugium Kraków pępek świata
Perfugium Kraków pępek świata
Perfugium Kraków pępek świata

Kraków - Pępek świata

Renesansowy Kraków to miejsce, w którym spotykały się różne religie, narodowości, kultury – katolicy rzymscy i prawosławni, Żydzi, Ormianie, Włosi, Francuzi, Anglicy, obywatele Rzeczpospolitej Obojga Narodów; miejsce, w którym przenikały się rozmaite kanony piękna, sposoby uprawiania muzyki, opowieści o rzeczach ważnych i zupełnie błahych. Ułożyliśmy naszą muzyczną opowieść w historię spotkania – w jednej z kamienic na Rynku spotykają się mieszkańcy i przybysze.

Scaramella – Josquin des Pres

Zaczynają modlitwą, bo wierzą, że razem zebrał ich tu Pan – psalmy Dawidowe ukazują jedność w różnorodności, czynią modlitwę bliską każdemu. Potem rozmawiają o sprawach ważnych – o sławie, o bogactwie, o przemijaniu; wreszcie wspominają swoich wielkich bohaterów i ich czyny – Włoch zaśpiewa o rycerzu Scaramelli, który rusza w bój; Angielczyk o dzielnym Robin Hoodzie, którego legenda obiegła już całą Europę; Polak wysławiać będzie mądrość i szlachetność Zygmunta Starego oraz męstwo Zamojskiego.

 

Pieśń o śmierci króla Sigmunda pierwszego

Potem zaśpiewają o miłości – tej szczęśliwej i spełnionej oraz takiej, która jest źródłem mąk i cierpień. Będzie o zdradzie i zbrodni, o nieczułych kochankach i rozstaniach na wieki. A ponieważ przy wieczerzy nie może zabraknąć szlachetnych trunków, a zwłaszcza wina – zgodnie pochwalą ich moc – bo przecież „wszystkie kłopoty ten trunek złoty bez pracy wykorzeni”.

 

Rocal Fusa

Na płycie oprócz śpiewów wielogłosowych znalazły się również utwory instrumentalne – grane na instrumentach z epoki, na violi da gamba i klawesynie.

  1. Psalm 116. Alleluja Chwalcie Pana Boga – m. Wacław z Szamotuł (ok. 1524 – ok. 1560)
  2. A round of three country dances in one – m. Thomas Ravenscrofte (ok. 1588 – 1635)
  3. Pieśń nowa, o szczęśliwej potrzebie pod Byczynam – m. Anonim, Kraków, 1588, t. Joachim Bielski (ok. 1540 – 1599)
  4. Scaramella – m. Josquin des Pres (ok. 1440 – 1521)
  5. Chorea Polonica – m. Wojciech Długoraj (1557 lub 1558 – po 1619)
  6. Pieśń o śmierci króla Sigmunda pierwszego – m. Anonim, Kraków, 1548
  7. O Welt, ich muss dich lassen – m. Heinrich Issac (ok. 1450 – 1517)
  8. Todos los bienes del mundo – m. Juan del Encina (1468 – 1534)
  9. Ogn’un s’inganna – m. Franciszek Maffon (II poł. XVI w.)
  10. Le content est riche en ce monde – m. Claudin de Sermisy (ok. 1490 – 1562)
  11. Pollish Ayre – m. Tobias Hume (ok. 1569 – 1645)
  12. Doulce memoire – m. Pierre Sandrin (ok. 1490 – po 1561)
  13. Chi passa per‘sta strada – m. Filippo Azzaiolo (1530 – 1569)
  14. Donna leggiadr’et bella – m. Philippe Verdelot (ok. 1480 – ok.1530)
  15. Fata la parte – m. Juan del Encina
  16. Mille regretz – m. Josquin des Pres
  17. Quand’io penso al martir – Jacob Arcadelt (ok. 1505 – 1568)
  18. Hayducki – m. Mikołaj z Krakowa (I poł. XVI w.)
  19. A lieta vita /Chcemy li sobie – m. Giovanni Giacomo Gastoldi (ok. 1550 – 1609)
  20. Tourdion – m. Anonim, druk Pierra Attaingnant, Paryż, 1530
  21. Tanzen und springen – m. Hans Leo Hassler (1564 – 1612)
  22. Rocal Fusa – m. Anonim, Tabulatura Jana z Lublina, XVI w.
  23. Anchor che col partire – m. Cipriano de Rore (1512 – 1565)
  24. Tant que vivrais – m. Claudin de Sermisy
  25. Aleć nade mną Wenus – m. Francesco Patavino (ok. 1487 – 1556) / opr. Mikołaj z Krakowa
  26. Hawa naszira szir halleluja – hebrajska melodia tradycyjna
  27. Pochwalu prynesu sladkomu Isusu – m. Anonim, t. św. Dimitri Rostowski (1651 – 1709)
  28. Psalm 148. Duchy prózne śmiertelności – m. Kancjonał z Petersburga 1680, t. Jan  Kochanowski (1530 – 1584), transkrypcja: I. Trybulec
  29. Psalm 133. Jako rzecz piękna – m. Mikołaj Gomółka (ok. 1535 – po 1591), t. J. Kochanowski

Wykonawca: Perfugium
Tytuł:
Kraków – Pępek świata
Rok wydania:
2018
Wydawca: Fundacja inCanto
Format: CD Audio
Cena: 45zł