Petycja do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowegow sprawie utworzenia programu wsparcia mecenatu prywatnego dla inicjatyw kulturalnych
Szanowna Pani Minister,
z wiarą w skuteczność inicjatyw oddolnych i Pani otwartość na głos środowiska kultury składamy na Pani ręce pomysł wprowadzenia nowatorskiego programu grantowego, który rozwijałby mecenat prywatny wspierając jednocześnie stabilność funkcjonowania instytucji kultury. Proponujemy rozwiązanie oparte na mechanizmie podwajania przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) środków pochodzących od prywatnych darczyńców, przy równoczesnej merytorycznej i organizacyjnej ocenie jakości projektów przez niezależnych ekspertów.
Inspiracją dla tej inicjatywy jest doświadczenie Fundacji inCanto, organizatora krakowskiego Festiwalu Musica Divina – pierwszego w Polsce Festiwalu Społecznego – wydarzenia, które już teraz w ponad 50% jest finansowane z darowizn prywatnych mecenasów. Przykład Musica Divina udowadnia, że zaangażowanie darczyńców nawet w niszowe obszary życia kulturalnego jest możliwe, jeśli tylko inicjatywy oferują wysoką jakość, systematycznie budują zaufanie odbiorców, a organizatorzy wykonują swoją pracę z pasją i oddaniem. Wierzymy, że także z perspektywy MKiDN, finansowanie społeczne jest pożądanym uzupełnieniem, a w niektórych przypadkach realną alternatywą dla przeciążonej wysoką liczbą wniosków i osłabionej niewystarczającym budżetem ścieżki finansowania publicznego.
Ramowe założenia programu
- Podwajanie wsparcia: odpowiednio udokumentowane środki finansowe przekazane przez prywatnych darczyńców byłyby podwajane z budżetu programu grantowego MKiDN, co stanowiłoby koło zamachowe dla dalszego wzrostu zaangażowania darczyńców.
- Próg wejścia na poziomie 10% budżetu: do udziału w programie dopuszczone zostałyby organizacje mogące udokumentować wsparcie pochodzące od mecenasów prywatnych w wysokości przynajmniej 10% budżetu projektu. W przypadku inicjatyw cieszących się wsparciem powyżej 50% budżetu, MKiDN uzupełniałoby brakującą kwotę do 100% (zamiast jej podwajania).
- Ocena jakości: projekty aplikujące o grant byłyby sprawdzane pod kątem merytorycznym i organizacyjnym przez niezależnych ekspertów, aby dodatkowo zweryfikować ich wiarygodność i wartość dla społeczności. Co do zasady, procentowy udział oceny eksperckiej nie byłby jednak dominujący nad czynnikiem społecznym.
Korzyści płynące programu
- Rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego: program inicjowałby nową płaszczyznę w relacjach twórców, artystów i organizatorów z odbiorcami, a także nowy wymiar synergii między organizatorami a partnerami publicznymi (MKiDN).
- Stabilność i rozwój instytucji kultury: mechanizm ten zapewniłby instytucjom i organizacjom kulturalnym większą stabilność finansową oraz możliwość długofalowego planowania działań w oparciu o dowartościowanie własnego potencjału.
- Zwiększenie kapitału społecznego: inicjatywy kulturalne, które już zdobyły zaufanie społeczności, zyskałyby stabilność i przewidywalność finansowania, a w niektórych przypadkach szansę na intensywny rozwój w oparciu o realną dywersyfikację źródeł wsparcia.
- Promowanie społecznej odpowiedzialności za kulturę: zachęcanie prywatnych darczyńców do wspierania kultury zwiększyłoby ich wpływ na rzeczywistość i wspierałoby ideę budowania społeczeństwa obywatelskiego.
- Promowanie jakości i proaktywności w projektach kulturalnych: proponowany przez nas mechanizm współfinansowania wymusza innowacyjność i inwestowanie w jakościowe projekty – nastawione na dynamiczny rozwój własny i sukcesywny rozwój publiczności.
- Edukacja społeczna i promowanie filantropii jako podstawy nowoczesnego mecenatu: program nie tylko wspierałby rozwój kultury, ale także edukował społeczeństwo o klasycznej roli mecenatu jako filantropijnego działania na rzecz wspólnego dobra. Mógłby inspirować bardziej zamożnych darczyńców (np. przedsiębiorców) do inwestowania w wartości kulturowe, które są fundamentem tożsamości narodowej i społecznej.
- Wspieranie profesjonalizacji fundraisingu i rozwoju przedsiębiorczości sektora kultury: wprowadzając proponowany program grantowy, MKiDN stymulowałoby innowacyjny model rozwoju instytucji kulturalnych oparty o rozwój kompetencji dotychczas marginalizowanych lub z konieczności zaniedbywanych.
Wprowadzenie opisanego powyżej programu stworzyłoby realną szansę na rozwój inicjatyw kulturalnych w Polsce, opierając się na modelu partnerstwa publiczno-prywatnego, który integruje potencjał obywatelski, społeczny i finansowy.
Zwracamy się z prośbą o rozważenie tej propozycji i podjęcie działań, które umożliwią jej realizację, a ze swej strony deklarujemy otwartość na zaangażowanie w proces przygotowania szczegółowej koncepcji programu.
Z nadzieją na konstruktywny dialog i wyrazami szacunku,
Podpisz naszą petycję do MKiDN
180 | Bernadeta Z. | Tychy | sty 23, 2025 | ||
179 | Zuzanna B. | Świdnica | sty 22, 2025 | ||
178 | Anonimowy | Kraków | sty 22, 2025 | ||
177 | Maria J. | Krakow | sty 22, 2025 | ||
176 | Nikita K. | Kraków | sty 22, 2025 | ||
175 | Anonimowy | Warszawa | sty 22, 2025 | ||
174 | Tomasz D. | Rajbrot | sty 22, 2025 | ||
173 | Natalia C. | Kraków | sty 22, 2025 | ||
172 | Marta P. | Kraków | sty 22, 2025 | ||
171 | Agnieszka S. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
170 | Joanna K. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
169 | Mateusz K. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
168 | Anonimowy | Warszawa | sty 21, 2025 | ||
167 | Anonimowy | Kraków | sty 21, 2025 | ||
166 | Zofia K. | Januszowice | sty 21, 2025 | ||
165 | Anonimowy | Skawina | sty 21, 2025 | ||
164 | Marta C. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
163 | Anonimowy | Kraków | sty 21, 2025 | ||
162 | Konrad G. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
161 | Karolina Ś. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
160 | Anonimowy | Katowice | sty 21, 2025 | ||
159 | Maria P. | Częstochowa | sty 21, 2025 | ||
158 | Grzegorz H. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
157 | Monika D. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
156 | Marek B. | Zgierz | sty 21, 2025 | ||
155 | Anonimowy | Kraków | sty 21, 2025 | ||
154 | Anonimowy | Bytom | sty 21, 2025 | ||
153 | Anonimowy | Gliwice | sty 21, 2025 | ||
152 | Anonimowy | Pilchowice | sty 21, 2025 | ||
151 | Anonimowy | Gliwce | sty 21, 2025 | ||
150 | Anonimowy | Rzeszów | sty 21, 2025 | ||
149 | Grzegorz B. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
148 | Anonimowy | Dobczyce | sty 21, 2025 | ||
147 | Anonimowy | Bochnia | sty 21, 2025 | ||
146 | Maria D. | Warszawa | sty 21, 2025 | ||
145 | Anonimowy | Lublin | sty 21, 2025 | ||
144 | Anonimowy | Gliwice | sty 21, 2025 | ||
143 | Dominik F. | Kraków Polska | sty 21, 2025 | ||
142 | Konstanty Z. | Kraków | sty 21, 2025 | ||
141 | Anonimowy | Kraków | sty 21, 2025 | ||
140 | Anonimowy | sty 20, 2025 | |||
139 | Anonimowy | Kraków | sty 20, 2025 | ||
138 | Anonimowy | Kraków | sty 20, 2025 | ||
137 | Paweł Ł. | Miękinia | sty 20, 2025 | ||
136 | Anna S. | Zielonki | sty 20, 2025 | ||
135 | Anonimowy | Kraków | sty 20, 2025 | ||
134 | Anonimowy | Krakow | sty 20, 2025 | ||
133 | Anonimowy | Kraków | sty 20, 2025 | ||
132 | Anonimowy | Kraków | sty 20, 2025 | ||
131 | Barbara K. | Kraków | sty 20, 2025 | ||
<< < > >> |