Hubert Kowalski

wszechstronny muzyk prowadzący wielokierunkowe działania artystyczne. Kompozytor, dyrygent, producent muzyczny, kontrabasista i wokalista. Studiował dyrygenturę chóralną w Krakowskiej Akademii Muzycznej.

Jego zainteresowania muzyczne rozwinęły się przez współpracę z wybitnymi muzykami takimi jak Marcin i Lidia Pospieszalscy, Joachim Mencel, Piotr Baron, Mieczysław Szcześniak, Andrzej Cudzich. Od 1993 roku współtworzy zespół Deus Meus, z którym wykonuje współczesne gatunki muzyki rozrywkowej (nagrał z zespołem 6 płyt). Fascynacja muzyką dawną zaowocowała współpracą z lutnistą Antonim Pilchem i zespołem Bractwo Lutni. Jeden z ciekawszych projektów zrealizowanych w ramach tego zespołu to połączenie muzyki wokalnej XVI i XVII w. z improwizacją jazzową, której podjął się Tomasz Stańko. W latach 2003 – 2013 współpracował z Chórem Polskiego Radia w Krakowie, z którym śpiewał pod batutą najwybitniejszych polskich dyrygentów i kompozytorów.

Zainteresowanie muzyką filmową, muzyką różnych epok i kultur oraz współczesną muzyką rozrywkową doprowadziło do tworzenia własnych kompozycji łączących style. Jako kompozytor ma w swoim dorobku Oratorium na Boże Narodzenie na chór, orkiestrę, solistów i sekcję rytmiczną (premiera Kraków 2007; wersja symfoniczna – premiera Poznań 2014), Pasję wg Św. Jana na chór, orkiestrę, solistów i instrumenty perkusyjne (premiera Kraków 2008), musical Zazdrosna Miłość (jako współtwórca; premiera Kraków 2005), Oratorium o Św. Rafale Kalinowskim na chór i orkiestrę (premiera Kraków 2009), Misterium Przebaczenia na chór, orkiestrę symfoniczną, solistów i sekcję jazzową (premiera Legnica 2010), Znak nadziei – widowisko muzyczne o objawieniach Matki Bożej w Gietrzwałdzie (Gietrzwałd 2013), Per Crucem ad lucem – program oratoryjny o znaczeniu cierpienia (Legnica 2014), Oratorium Oto Sługa wierny mój o Bł. Ks. M. Sopoćko na solistów, chór i orkiestrę symfoniczną (Białystok 2014), Monumenta Rychwałda – Misterium o cudownych wydarzeniach w Sanktuarium Matki Bożej w Rychwałdzie (Żywiec 2015) – na solistów, chór, orkiestrę i band; Soli Deo per Mariam – Oratorium o Stefanie Kardynale Wyszyńskim (Katowice 2017) – na solistów, chór i orkiestrę; Jubilate Deo omnis terra – Oratorium o Św. Marii Magdalenie (dla miasta Lubań na uroczystość nadania patronatu Św. Marii Magdaleny – Lubań 2017); wiele piosenek podejmujących problemy współczesnego świata, m.in. Podaruj czas, Miłość trwa – piosenki wspierające akcję 1% na rzecz Małopolskiego Hospicjum Dziecięcego.

Założył w 2007 roku orkiestrę ICON złożoną w głównej mierze ze studentów i absolwentów Krakowskiej Akademii Muzycznej. Wykonuje z nią własne kompozycje, muzykę filmową i rozrywkową (m.in. z grupą New Life M, Raz Dwa Trzy i Michałem Urbaniakiem). Prowadził projekty UrbSymphony (muzyka M. Urbaniaka) z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej i Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz Misterium Przebaczenia z Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, Raz Dwa Trzy – 25 m.in. z Orkiestrą NFM we Wrocławiu i NOSPR w Katowicach. Współpracuje z wieloma orkiestrami – Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Kameralną Archetti.

W 2011 roku został zaproszony przez Jana Budziaszka do przygotowania i poprowadzenia orkiestry na największym w Europie otwartym koncercie uwielbienia – Jednego Serca Jednego Ducha – w Rzeszowie. Jest producentem rozmaitych wydarzeń kulturalnych, m.in. koncertu Wracam do Was, który odbył się 1 maja 2011 roku na Krakowskim Rynku w związku z beatyfikacją Ojca Św. Jana Pawła II, w trakcie którego współpracował z Kayah, Andrzejem Lampertem, Ryszardem Rynkowskim, Zbigniewem Wodeckim, Beatą Rybotycką, Elżbietą Towarnicką, grupą Zakopower. Jest autorem rozmaitych aranżacji, w szczególności orkiestrowych, do muzyki filmowej, rozrywkowej (Raz Dwa Trzy – 25 – nominacja do Fryderyka 2017) a także muzyki edukacyjnej (Tęczowa muzyka – interaktywny projekt dla dzieci). Jest liderem grupy Tylko Ty składającej się z szczególnie uzdolnionych stypendystów Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia.

Od kilku lat komponuje współczesne pieśni liturgiczne, przygotowuje nowe wokalno-instrumentalne opracowania pieśni stanowiących Tradycję Kościoła Katolickiego (jego opracowania zostały wykorzystane podczas spotkania Benedykta XVI z młodzieżą, w Krakowie w 2006 r.). Prowadzi liczne zajęcia warsztatowe w całym kraju, mające na celu podniesienie jakości muzyki religijnej wykonywanej podczas liturgii w polskich kościołach. Poprowadził chór i orkiestrę podczas nagrania Hymnu ŚDM – Kraków 2016. Muzyka jest dla niego rzeczywistością wyrażającą najgłębsze uczucia i przeżycia, zdolną otwierać człowieka na prawdziwe Piękno.