Procent piękna

Jeden procent więcej piękna

KRS 0000706403

Jeden procent więcej piękna
KRS 0000706403

Za Fundacją inCanto czwarty rok jej działalności pożytku publicznego, a zarazem pierwszy rok z przyznanym statusem OPP.

W ramach odpisów podatkowych w 2021 roku przekazaliście nam łącznie 6 742,80 zł. Dziękujemy!

Ta kwota pozwoliła znacząco wzbogacić istniejące projekty Fundacji oraz uruchomić jeden nowy!

Na co przeznaczyliśmy otrzymane środki?


  • Część kwoty umożliwiła nam wydrukowanie tekstów pieśni wraz z tłumaczeniami dla uczestników festiwalu Rezonanse (październik 2021)
  • Udało się wyprodukować aż 10 wywiadów wideo z artystami festiwali Musica Divina i Rezonanse, które udostępniamy za darmo na naszym kanale YouTube.
  • Zorganizowaliśmy dwa koncerty dla uczestników Słuchowiska – nowego edukacyjno-artystycznego projektu realizowanego w Beskidzie Niskim dla kilkudziesięciu osób.

Dzięki 1% Waszego podatku byliśmy w stanie w 100% wykorzystać potencjał naszych najważniejszych projektów, a nawet rozwinąć swoją dotychczasową działalność. Dziękujemy za Wasze zaufanie!

Jaki jest nasz plan na 2022 rok?


W kolejnym roku mamy nadzieję kontynuować tę strategię rozwoju i, jeśli tylko ponownie zostaniemy obdarzeni zaufaniem, zrealizować kilka ważnych celów. Oto nasze pomysły:

1

opublikowanie nagrań ze spotkań z artystami Musica Divina i szerokich wywiadów z artystami Rezonansów.

2

wspieranie rodzimych artystów – wyprodukowanie klipów z wartościową muzyką sakralną napisaną przez młodych kompozytorów i opublikowanie ich za darmo w sieci.

3

uruchomienie podcastu o sztuce wysokiej i jej roli w życiu społecznym.

4

organizacja kolejnej odsłony Słuchowiska wraz z bogatą częścią artystyczną.

5

wydruk bogatych i bezpłatnych programów koncertowych dla uczestników Rezonansów.

Jesteśmy przekonani o sensowności i istotności każdego z tych działań, jednak tym razem chcemy zapytać Ciebie, na których z nich najbardziej Ci zależy. Te, które szczególnie Cię przekonują zaznacz w poniższej ankiecie (wybierz maksymalnie trzy propozycje) i wesprzyj ich realizację wpisując w swoim zeznaniu podatkowym nasz numer KRS 0000706403. Cele, które zdobędą najwięcej zwolenników zrealizujemy w pierwszej kolejności!

12

osób zadeklarowało, że przekaże odpis 1% podatku na Fundację inCanto

dołącz do tej grupy, w swoim zeznaniu podatkowym wpisz KRS 0000706403

    Ważne informacje


    • Jeśli składasz e-PIT ważne jest, aby ręcznie wprowadzić numer KRS organizacji, której chcesz przekazać swój 1%, w przeciwnym razie sekcja ta pozostanie pusta lub uzupełniona danymi organizacji z zeszłorocznego zeznania. Jak zmienić numer KRS w swoim e-PIT dowiesz się z infografiki przygotowanej przez Ministerstwo Finansów, którą możesz zobaczyć poniżej:
    • A co zrobić, jeśli chciałbyś nas wesprzeć, ale masz już wybraną organizację, której odpiszesz swój 1%, robisz to od lat i nie chcesz z tego rezygnować? Fundację inCanto możesz wspomóc w każdym momencie roku, przekazując darowizny regularne lub jednorazowe na działalność statutową lub konkretne projekty.
    • Pamiętaj, że każdą przekazaną nam darowiznę możesz odliczyć od należnego podatku w rozliczeniu rocznym, już od przyszłego roku w wysokości aż 150% przekazanego wsparcia!

    Fundacja inCanto jest organizacją pożytku publicznego. Co to znaczy?


    Fundacja inCanto została uznana za organizację pożytku publicznego w pierwszym możliwym prawnie terminie – 27 listopada 2020 roku, co nas ogromnie cieszy i napawa dumą, ale również wzbudza jeszcze większe poczucie odpowiedzialności za podjętą misję. O czym ten status świadczy?

    Między innymi o tym, że Fundacja inCanto:

    • od początku swojego istnienia prowadzi działalność pożytku publicznego – czyli taką, która spełnia ważną misję społeczną i jest skierowana do wszystkich.
    • nie działa dla zysku, ale dla realizacji swojej misji, a wszelkie środki, które do niej trafiają przekazuje na rzecz projektów, których się podjęła.
    • bardzo skrupulatnie prowadzi księgowość, potrafi udokumentować i uzasadnić każdy wydatek, trzyma się reguł gospodarności i gwarantuje, że przeznaczone na nią środki wykorzysta najlepiej jak to możliwe.

    Zostańmy w kontakcie


    Jeśli chcesz się z nam podzielić swoimi spostrzeżeniami lub o coś zapytać – skorzystaj z poniższego formularza kontaktowego. Przy okazji możesz również zamówić porcję ciekawych wiadomości z życia Fundacji (piszemy raz w miesiącu i tylko w ważnych sprawach).

      Imię i nazwisko

      Twój adres e-mail

      Uwagi



      Słuchowisko

      Wyjazd weekendowy
      21-23 stycznia 2022

      Projekty

      Od wielu miesięcy nie możemy spotykać się w biurze Fundacji na kameralnych muzycznych wydarzeniach. Z bólem serca zakończyliśmy cykl cameraINcanto, nie mamy też możliwości by kontynuować spotkania o Biblii w muzyce.

      Z tej tęsknoty za spotkaniami i za kontaktem z muzyką w kameralnej przestrzeni zrodził się pomysł na Słuchowisko – weekendowy wyjazd w odległe od jakiegokolwiek miasta miejsce, w którym razem z Wami oddamy się słuchaniu: koncertów, prelekcji i… siebie nawzajem. Chcemy dać sobie i wszystkim chętnym czas na długie rozmowy, wspólną radość ze spotkania, muzykę na żywo w bardzo intymnej i przytulnej odsłonie, nasycenie się pięknem przyrody i pięknem sztuki.


      Dokąd wyjeżdżamy?


      W Beskid Niski! A konkretnie do schroniska Hajstra w Hucie Polańskiej. Wybór miejsca nie jest przypadkowy – uwielbiamy Podkarpacie i jego kulturowe i przyrodnicze walory. Miejsce gwarantuje ciszę i gościnny klimat. Odpowiada też potrzebom programu, który zaplanowaliśmy.


      Kiedy odbędzie się Słuchowisko?


      Witamy się na miejscu w piątek, 21 stycznia po południu (ok 15:00), a żegnamy w niedzielę, 23 stycznia, po obiedzie.


      Jak spędzimy ten czas?


      Hasłem-kluczem programu Słuchowiska jest „dla chętnych”. Zatem to Wy decydujecie, w którą proponowaną przez nas aktywność się włączacie. Głównym celem wyjazdu jest odpoczynek, mający oczyścić głowę i skłonić do myślenia o tym, co w codziennym zabieganiu rzadko bywa uchwytne. Chcemy również wspólnie przeżywać muzykę i dzielić się wzajemnie tym, co istotne.

      Plan na piątek


      Zaczniemy mocno i z przytupem! Po wspólnej kolacji będziemy kolędować po Podkarpacku wraz z Kolędnikami z Przemyskiego PogórzaPawłem Iwanem i zaproszonymi przez niego muzykami. Kolędowanie będzie miało formę na poły koncertu, na poły wspólnego muzykowania, a kto wie – może nawet potańcówki? W każdym razie będzie to kolędowanie co się zowie – tradycyjne, jak dawniej – nie zapomnijcie więc o szczodrokach, czyli datkach dla muzykantów!

      Plan na sobotę


      Rozpoczniemy jutrznią (oczywiście „dla chętnych”), a po niej damy sobie czas na spacery i nacieszenie się otoczeniem. Liczymy na śnieżną zimę i piękne widoki!
      Po obiedzie będzie czas na rozmowę wokół filmu Why Beauty Matters Rogera Scrutona. Zastanowimy się wspólnie, czy tradycyjne pojmowanie sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki, rzeczywiście jest szansą na przywrócenie należnego miejsca sacrum w życiu człowieka. Do dyskusji będą zaproszeni wszyscy, ale kilka ważnych pytań zadamy o. Lucjanowi Bartkowiakowi CR i innym zaproszonym gościom, którzy przyjęli nasze zaproszenie na Słuchowisko (Kto dokładnie to będzie, dowiecie się już wkrótce).

      Wieczorem wysłuchamy utworów Tomása Luisa de Victorii w nietypowym opracowaniu: na głos i lutnię – wystąpi duo Perlas de Victoria (Maria Klich & Adam Nowakowski). W koncercie nie zabraknie również świątecznych akcentów.

      Plan na niedzielę


      Dla chętnych jutrznia, a po niej śniadanie i dłuższa rozmowa przy kawie – takiego czasu najlepiej nie planować – po dwóch poprzednich dniach z pewnością wiele wątków pozostanie niedomkniętych, chcemy też mieć czas na rozmowy w podgrupach i zawieranie nowych znajomości. Po mszy świętej odprawionej w pobliskim uroczym kamiennym kościółku i po świątecznym obiedzie ruszymy w drogę do domu.


      Do kogo adresujemy Słuchowisko?


      Zapraszamy wszystkich, którym dobrze zrobi taki inspirujący czas spędzony z dala od miasta. Będzie nam szczególnie miło gościć Patronów Musica Divina, Zachwyconych (Darczyńców Fundacji inCanto), Wolontariuszy. Jednak równie serdecznie zapraszamy tych, dla których to będzie pierwszy kontakt z Fundacją i którzy chcą poznać bliżej ludzi, którzy ją prowadzą i środowisko, które tworzy się wokół niej.


      Jakie są koszty?


      Dzięki hojności naszych Darczyńców, a konkretnie wszystkich, którzy zdecydowali się w tym roku odpisać 1% podatku dochodowego na naszą rzecz, część artystyczna Słuchowiska nie jest odpłatna dla uczestników (no… może z wyjątkiem szczodroków dla kolędników – pamiętajcie!).
      Musimy jednak pokryć koszty pobytu w Hajstrze, które obejmują nocleg i wyżywienie przygotowane specjalnie dla nas z pysznych, regionalnych produktów.
      Koszt uczestnictwa dla osoby dorosłej wynosi 400 zł
      Dla dzieci powyżej 3 roku życia: 340 zł.

      21-23 stycznia 2022

      Huta Polańska 1

      Ważne pytania wraz z odpowiedziami


      Jak można się zapisać?

      Zgłoszenia przyjmujemy przez formularz, który znajduje się na tej stronie, pod sekcją pytań i odpowiedzi. Prosimy o wypełnienie wszystkich danych osobowych, które umożliwią nam kontakt z Wami. Klikając z przycisk Prześlij zgłoszenie zostaniecie przekierowani do strony bramki płatniczej Dotpay. Zgłoszenie jest ważne po wpłynięciu płatności. Potwierdzenie wyświetli się po zatwierdzeniu przelewu.

      Jaki jest standard pokoi? Jak będzie wyglądało zakwaterowanie?

      Nastawiamy się na klimat schroniska, bez wysokiego standardu hotelowego. Pokoje są różne – ośrodek może pomieścić 42 osoby w podziale na pokoje dwu, trzy i wieloosobowe. Będziemy przydzielać pokoje w miarę napływających zgłoszeń i konsultować naszą propozycję z Wami.

      Czy warto przyjechać z dziećmi?

      Tak. Zapraszamy rodziny z dziećmi. Na czas wydarzeń wymagających ciszy i skupienia zorganizujemy zajęcia dla najmłodszych w osobnym pomieszczeniu.

      Czy można zabrać zwierzęta?

      Tak. Hajstra jest przyjazna dla czworonogów. Przypuszczalnie dla żółwi i kanarków również.

      Co trzeba ze sobą zabrać?

      Na pewno przydadzą się ciepłe ubrania. Prosimy również zabrać ręczniki.

      Czy wyjazd jest tylko dla osób zaszczepionych?

      Nie. Przyjmujemy zgłoszenia również od osób niezaszczepionych, jednak obowiązują nas przepisy dotyczące limitów osób niezaszczepionych biorących udział w wydarzeniach kulturalnych, dlatego w formularzu zgłoszeniowym pytamy o to kto jest zaszczepiony. Serdecznie prosimy również o roztropność – i nie narażanie uczestników na kontakt z wirusem, o ile mamy powody przypuszczać, że takie ryzyko istnieje.

      Do kiedy można zrezygnować z udziału i otrzymać zwrot opłaty?

      Zgłoszenia wycofane do końca roku kalendarzowego będą skutkowały zwrotem wszystkich wpłaconych pieniędzy. Rezygnacje złożone do 6 stycznia zobowiązują nas do zwrotu połowy kwoty, a te złożone później będą oznaczały utratę wpłaconych środków. Chętnie jednak przyjmiemy na opłacone miejsce inną osobę, więc możliwe będą zamiany. (Między nami mówiąc, żeby wyjazd nie okazał się dla nas finansową katastrofą potrzebujemy ok. 30 zgłoszeń. Stąd bardzo prosimy o przemyślane decyzje.)

      Formularz zgłoszeniowy


      Imię:

       

      Nazwisko:



       



       



       


        

        

        




      Zdjęcia dzięki uprzejmości Gospodarzy schroniska Hajstra w Hucie Polańskiej


      Muzyka jest ważna – książka Sir Rogera Scrutona

      Książka

      Sir Roger Scruton - Muzyka jest ważna

      Książka

      Sir Roger Scruton

      Muzyka jest ważna

      Zrozumieć muzykę. Ale tak dogłębnie. Na wskroś.

      Nazwać jej elementy. Naprawdę nauczyć się słuchać. Poznać naturę dźwięku. Przejrzeć co kryje się za harmonicznymi zwrotami. Czy w słuchaniu jest jakaś droga i kierunek? Dokąd ona prowadzi? Gdzie leży granica muzycznej podróży, a zaczyna matematyka? Czy to, co nas fascynuje i porywa w genialnym dziele, to tylko estetyczny kunszt, czy inna rzeczywistość, do której poprzez muzykę zyskujemy dostęp? Czy muzyka ma wpływ na moje życie, jego jakość, kształt i wartość moralną? Czy przemienia mnie w kogoś lepszego? Co wspólnego mają muzyka i filozofia? Czy mamy prawo dokonywać sądu nad muzyką – czy jest muzyka zła i muzyka dobra? Czy i jak popularyzować to, co jest elitarne? A może to, co elitarne w muzyce powinno takim pozostać? Ile tak naprawdę łączy muzykę i kognitywistykę?

      Jak często stawiacie sobie takie pytania?

      Ta książka rozwija się jak dzieło symfoniczne, a przy tym toczy według zasady Arystotelesa – mówiącej o początku, środku i końcu: nie mamy tu, co prawda, szansy na przeżycie perypetii, niemniej sytuacja jest dramatyczna i wiedzie do finału, wcale operowo nieprzeciągniętego – jest mocny, wyrazisty i zapadający w pamięć. Tak, zdaję sobie sprawę, że początek, szczególnie dla osób, którym obce są podstawowe pojęcia z teorii muzyki, może być trudny i nawet zniechęcający... Namawiam jednak, by zostać z Autorem, bo to, co ma do powiedzenia w tej książce, to nie tylko wykład z teorii muzyki adresowany do specjalistów. To – może przede wszystkim – opowieść o muzyce. Zyskuje ona wymiar poruszającej i głębokiej refleksji na temat przemian kulturowych w ostatnich mniej więcej stu latach.

      prof. Krzysztof Koehler

      Kiedy w 2017 r. powstawała Fundacja inCanto nie mieliśmy pojęcia, że spotka nas zaszczyt wydania po polsku pism Rogera Scrutona. Prace nad projektem zatytułowanym Music Matters rozpoczęliśmy w 2019 roku. Szczegóły publikacji mieliśmy szczęście konsultować jeszcze bezpośrednio z Autorem. Wydanie książki wsparło ponad 100 osób w ramach powszechnej akcji crowdfundingowej prowadzonej na naszej stronie internetowej. Choć zbiórka pierwotnie nie zakończyła się pełnym sukcesem, po kilku miesiącach znaleźli się Darczyńcy, którzy przekazali nam brakującą kwotę umożliwiając realizację tego, jak się okazało, niemałego przedsięwzięcia. Wydanie książki wsparła kancelaria prawna SMW Legal z Krakowa, a na rzecz wydania książki odbył się koncert włoskiej pianistki Eriki Crinò mieszkającej na stałe w Kanadzie. Mniej więcej w połowie prac nad publikacją musieliśmy zmierzyć się z bolesną informacją o niespodziewanej śmierci Sir Rogera, która nadała projektowi Music matters nowego wymiaru – wypełnienia zobowiązania, które zaciągnęliśmy wobec samego Autora. Przez wiele miesięcy, nie bez trudu i przeciwności, nadawaliśmy książce ostateczny kształt prowadząc konsultacje muzykologiczne i językowe, chcąc oddać w Państwa ręce tłumaczenie możliwie najwierniejsze myśli Sir Rogera Scrutona.

      Lista Darczyńców:

      1. Dominik Maj
      2. Dawid Gospodarek
      3. Konrad Zagajewski
      4. Szymon Majewski
      5. Małgorzata Janiec
      6. Maria Bernat
      7. Krzysztof Piotrowski
      8. Michał Łukasz Podogrodzki
      9. Anna Krzemińska
      10. Paweł Szeliga
      11. Marcin Poprawski
      12. Mateusz Kowalski
      13. Zofia i Karol Szczerbińscy
      14. Anna K.
      15. Zuzanna Bator
      16. Jadwiga Serwińska

      Zobacz pełną listę

      Dziękujemy!

      O Autorze

      Wybitny pisarz i filozof, Sir Roger Scruton (27.02.1944-12.01.2020), przez ponad trzy dekady wykładał na uczelniach po obydwu stronach Atlantyku, m. in.: w Birkbeck College, Boston University, University of Buckingham. Jest autorem ponad 40 książek.
      W swojej pracy filozofa wyspecjalizował się w estetyce, ze szczególnym naciskiem na muzykę i architekturę. Pozostawił po sobie kilka powieści, publikował pamiętniki i eseje na tematy budzące szerokie zainteresowanie społeczne. Angażował się również we współczesną polityczną i kulturalną debatę z pozycji myśliciela konserwatywnego, był szczególnie znany jako polemista. Był członkiem Royal Society of Literature oraz British Academy. Został uhonorowany przez władze Czech, miasta Pilzno i Zgromadzenie Ogólne stanu Virginia (Virginia’s General Assembly).
      W 2015 roku opublikował trzy książki, które zostały wybrane przez czytelników „książkami roku”. W 2016 roku został laureatem Medalu Odwaga i Wiarygodność przyznanego przez Fundację im. Lecha Kaczyńskiego, włoskiej nagrody Masi Prize za książkę Piję, więc jestem, został także pasowany na rycerza w Queen’s Birthday Honours List.

      Kup książkę

      Zgodnie z ustaleniami poczynionymi z Autorem w książce znajduje się większość tekstów z książki Music as an Art (Bloomsbury, Londyn 2018) oraz kilka artykułów opublikowanych pierwotnie wyłącznie w internecie, przez Future Symphony Institute – amerykański think tank poświęcony muzyce klasycznej, w którego honorowym gronie zasiadał Roger Scruton. Polski Czytelnik ma więc wyjątkową okazję przeczytać niektóre teksty jako pierwszy. Jak już się rzekło, książka nie jest bezpośrednim tłumaczeniem Music as an Art, lecz autorskim wyborem tekstów, któremu sam sir Roger nadał nową nazwę Music Matters. Układ artykułów został ustalony już po śmierci Autora w oparciu o strukturę książki Music as an Art oraz nasze osobiste wyczucie.

      Tłumaczenie

      Katarzyna Marczak – klarnecistka, teoretyk muzyki, dziennikarka. Po uzyskaniu stopnia podwójnego magistra (klarnet i teoria muzyki) na Akademii Muzycznej w Krakowie, wyjechała do Kanady, gdzie w 2009 roku obroniła doktorat na University of British Columbia w Vancouver, skupiając się na muzyce współczesnej i kameralistyce. Od 2012 roku prowadziła Centrum Muzyki i Muzykoterapii Gaia oferujące zajęcia muzyczne dla dzieci i niemowląt. Interesują ją ludzie i ich historie, zwłaszcza w kontekście sztuki; publikowała na ten temat książki, artykuły, publikacje i wywiady.
      W 2019 roku wydała w krakowskiej Akademii Muzycznej książkę Eugenia Umińska – dama wiolinistyki we wspomnieniach Kai Danczowskiej, wydane przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Anna Woźniakowska w swojej recenzji w miesięczniku Nowe książki (1/2020) określa ją jako „fascynującą lekturę”. W 2020 roku w Wydawnictwie Universitas ukazała się pełna biografia słynnej skrzypaczki Kaja. Biografia Kai Danczowskiej, autorstwa Katarzyny Marczak.

      Katarzyna Marczak mieszka i pracuje w Krakowie.

      Gust muzyczny nie przypomina preferencji odnośnie do smaku lodów; to nie jest suchy fakt, będący poza racjonalnymi argumentami. Gust muzyczny opiera się na porównaniach i doświadczeniach, które miały jakieś szczególne znaczenie. Jakkolwiek ubogie by nie było doświadczenie studentów w tej materii, odkryłem, że przy dogłębnej analizie nie pozostaje ono na poziomie: „To mi się podoba”. Pojawia się pytanie – „Dlaczego?” – i szybko przyjmują oni możliwość, że istnieje jednak rozgraniczenie między czymś dobrym i złym.
      Wstęp w: Roger Scruton – Muzyka jest ważna
      Ludzie przypisują znaczenie wielu rzeczom i próbują przekazać to znaczenie za pomocą dzieł sztuki. Jednak dzieła sztuki również zmieniają i upiększają rzeczy, które przekazują – sprawiają, że piękne jest piękniejsze, poruszające bardziej poruszające, a głębokie jeszcze głębsze. Dzieje się tak, ponieważ przesuwają one jakby fenomen empiryczny do jego granic, do miejsca, w którym wydaje się uwalniać sam od siebie i rzucać cień na przestrzeń poza. [...] Nasze uczucia są zawsze splątane, zanieczyszczone innymi troskami, potrzebami i roztargnieniem. W codziennym życiu nie możemy nigdy oddać się zupełnie miłości, radości, wybaczeniu, żalowi czy modlitwie. Niemniej emocje te wyczarowują czysty świat współodczuwania, w którym istnieją w swoim pełnym kształcie, nieobarczone własnym interesem; przedmioty kontemplacji, które zawierają swój sens całkowicie zawarty w sobie. Muzyka może nas wprowadzić do tego świata, dostarczając nam „transcendentnych” wersji emocji, jakie znamy jedynie w ich empirycznej i ograniczonej formie. Jednak stwierdzając w ten sposób, nie aprobujemy poglądu, że muzyka daje nam dostęp do transcendentalnego. Wręcz przeciwnie, mówimy, że dostarcza nam empirycznego tu i teraz, ukazując nam je w czystej i pełnej formie. I jest to może najlepsze, o co moglibyśmy prosić.
      Muzyka a transcendentalne w: Roger Scruton – Muzyka jest ważna

      Audycja radiowa

      Zapraszamy do wysłuchania audycji Duchowe koło kultury (red. Anny Łoś), poświęconej naszej nowo wydanej książce Sir Rogera Scrutona pt. Muzyka jest ważna. W audcyji udział wzięli Prezes naszej Fundacji Łukasz Serwiński  oraz tłumaczka książki Katarzyna Marczak.

      W to, co pisał, wkładał całą duszę. Scruton nie potrafił o niczym pisać bez emocji. Był arcykonserwatystą i jego poglądy są widoczne. Ale nawet jeśli ktoś ma przeciwne zdanie, to koniecznie trzeba przeczytać jego książkę, bo ona otwiera nieznane dla wielu z nas horyzonty.
      – mówił w Polskim Radiu 24 Tomasz Zapert


      Pocieszycielka strapionych

      Kultura w sieci

      Projekty

      Wezwanie z Litanii Loretańskiej Pocieszycielka strapionych posłużyło za tytuł nowego cyklu kompozycji Mariusza Kramarza, który został wykonany przez Cracow Baroque Consort i nagrany, czego owoce publikujemy poniżej. Projekt powstał w ramach programu Kultura w sieci i jest formą muzycznej kontynuacji, a w obecnej sytuacji również alternatywą dla spotkań Miriam – Matka Boża w Biblii, apokryfach, sztuce starożytnej i muzyce odbywających się w siedzibie naszej Fundacji od listopada 2019 roku.

      Pocieszycielka strapionych to jedenaście utworów, których teksty zaczerpnięte zostały z bogatej tradycji Kościoła Katolickiego. Wśród nich znajdziemy m.in. znane od wieków modlitwy: Ave Maria (Zdrowaś Mario), Sub Tuum Praesidium (Pod Twoją obronę), hymny: Ave Maris Stella (Witaj, Gwiazdo Morza), Alma Redemptoris Mater (Matko Odkupiciela) i antyfony: Ave Regina Caelorum (Witaj, Niebios Królowo), Regina Caeli (Królowo Nieba, wesel się), Salve Regina (Witaj, Królowo), a także kantyk Magnificat. Istotnym elementem projektu jest pełny cykl mszalny Missa de Beata Maria Virgine Consolatrix Afflictorum, a całość wieńczy Litania Loretańska. Uzupełnieniem maryjnych rozważań są Suplikacje często śpiewane w polskich kościołach od początku pandemii, a które swoim błagalnym charakterem doskonale wpasowują się w treść pozostałych utworów.
      Czas zagrożenia znalazł  swój specyficzny odblask w powstającej muzyce. Celowo użyte przez Mariusza Kramarza zabiegi kompozytorskie to m.in. prostota formy, skromna obsada wokalna i instrumentalna, współczesna harmonizacja oparta na skalach modalnych, dobór tonacji przywodzących na myśl ufność, zawierzenie, oddanie się Opatrzności.

      Tytuł Pocieszycielka strapionych jest nieprzypadkowy. Od wieków katolicy zwracają się do Maryi w ważnych sprawach i trudnych momentach życia, licząc zarówno na jej wstawiennictwo, ale także matczyne pocieszenie. W czasie przepełnionym niepewnością i lękiem tęsknimy za bliskością, za spotkaniem, czy uśmiechem, którego nie zakrywa maseczka, tęsknimy po prostu za normalnością. Jednak to nie jest tylko muzyka czasów zarazy, ponieważ w szerokim, religijnym kontekście całe nasze ciało i dusza tęsknią za wiecznością, za zbawieniem. Maryja jest tą, która nas pociesza i umacnia naszą nadzieję.

      W realizację projektu oprócz przedstawianych już: Mariusza Kramarza i Cracow Baroque Consort zaangażowaliśmy naszą Przyjaciółkę – sopranistkę Carine Tinney (znaną naszej publiczności z festiwalu Musica Divina), która zatroszczyła się o jakość nagrań kompozycji a’capella, a także zaśpiewała w utworze Salve Regina. Za część wokalno-instrumentalną odpowiadała dyrygentka Katarzyna Śmiałkowska. W wykonaniu wzięli udział instrumentaliści z krakowskiej Akademii Muzycznej, zaproszeni do projektu przez samego kompozytora. Nad profesjonalną realizacją nagrań audio czuwał Kamil Madoń, który jest również autorem reżyserii dźwięku. Nagrania audio realizowaliśmy w auli św. Szymona w krakowskim klasztorze oo. Bernardynów, a nagrania wideo w kościele i krypcie oo. Pijarów oraz w kościele oo. Zmartwychwstańców przy ul. Łobzowskiej 10. Nagrania wideo powstały dzięki Jakubowi Stoszkowi i Mateuszowi Miszczyńskiemu.
      Ważną częścią projektu są również partytury, które udostępniamy z myślą o wszystkich muzykach, mogących z nich skorzystać w przyszłości, a czas izolacji poświęcić na naukę swoich partii. Jesteśmy przekonani, że utwory z cyklu Pocieszycielka Strapionych sprawdzą się nie tylko w wykonawstwie koncertowym, ale mogą stać się częścią liturgii lub uroczystego nabożeństwa. Zamysłem kompozytora było stworzenie muzyki przystępnej – takiej, która może być wykonana nie tylko przez wirtuozów, ale również przez ambitnych i zdolnych amatorów.
      Zachęcamy  do śledzenia naszej strony na Facebooku i kanału YouTube, gdzie będą odbywać się premiery kolejnych utworów. Tutaj także będziemy sukcesywnie publikować wszystkie nagrania i partytury.

      Oddajemy Was i siebie z ufnością w ręce Pocieszycielki Strapionych. Szukajcie wewnętrznego pokoju – wierzący w ramionach Matki Słowa, niewierzący – w ponadczasowym pięknie tekstów, harmonii dźwięków i wnętrz. Lekiem na każde strapienie jest ufność – wraz z artystami i wszystkimi członkami zespołu będziemy najszczęśliwsi, jeśli ta muzyka ją w Was pomnoży.

      Nagrania video

      Partytury

      Z muzyką projektu Pocieszycielka strapionych chcemy docierać szeroko, do różnych grup wiekowych. Z myślą o starszych osobach, dla których obsługa internetu może być nieco bardziej skomplikowana, przygotowaliśmy krótką instrukcję dostępu do nagrań, którą możecie pobrać i przekazać Waszym bliskim.

      Pobierz instrukcję pdf  | Pobierz instrukcję docx

      Artyści

      Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura w sieci.


      Muzokreacja

      Warsztaty dla młodzieży w wieku 13-18 lat

      MUZOkreacja – kreatywne zetknięcie z Muzyką Dawną.

      Warsztaty dla młodzieży w wieku 13-18 lat

      Muzokreacja – kreatywne zetknięcie z Muzyką Dawną.

      Muzyka niesie ze sobą najstarsze wspólne przeżycia ludzkości. Miejsce wokół ogniska lub kominka było zawsze wypełnione muzyką tworzoną przez domowników. W ciągu ostatniego stulecia gdzieś utraciliśmy tę naturalną swobodę radosnego, budującego więzi muzykowania. Szczególnie muzyka dawna może się jawić jako niedostępna i hermetyczna, tymczasem to właśnie jej najbliżej do wspomnianej pierwotnej i naturalnej twórczości. Podczas warsztatów, na które chcemy Was serdecznie zaprosić, przekonamy się, że muzyka dawna to nie tylko przeżycia koncertowe, ale wciąż żywe źródło sposobów na wyrażanie siebie, współtworzenie niezapomnianych przeżyć i doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu z rodziną i przyjaciółmi.

      Nasze spotkania mają za zadanie dać Wam konkretne narzędzia, których możecie użyć do tworzenia i orientowania się w świecie muzyki. Dowiecie się, jak śpiewać, aby wywołać konkretne emocje lub nawiązać do warstwy symbolicznej wyśpiewywanego tekstu. Poznanie podstaw akompaniamentu oraz techniki improwizowanych ozdobników pozwolą Wam tworzyć bardzo przekonujące interpretacje. Zdobycie wiedzy o podstawowych technikach nagraniowych i edycji materiałów pomoże Wam przygotować nagranie do publikacji w sieci. Uczestnicząc w naszych warsztatach zdobędziecie zatem komplet umiejętności potrzebnych do tworzenia własnych muzycznych interpretacji i dzielenia się swoją sztuką.

      W związku z pandemiczną rzeczywistością, która nas otacza, niestety nie będziemy mogli zorganizować wszystkich spotkań w ramach Muzokreacji w formie stacjonarnej. Dlatego też przygotowaliśmy specjalną formę warsztatów w wersji online. I gorąco Was zachęcamy do wzięcia w nich udziału!

      Jak będą wyglądać warsztaty Muzokreacja Online?

      Zostaniecie zaproszeni do dedykowanej danemu spotkaniu grupy na Facebooku. Tam, dwa dni przed terminem warsztatów online, udostępnimy specjalnie przygotowane dla Was materiały wideo, na którym Prowadzący zapozna Was z tematem warsztatów, zaprezentuje śpiew i instrumenty, a także wyjaśni i przekaże Wam zadanie do przygotowania na spotkanie. Zostaną Wam również udostępnione do wydrukowania wszelkie potrzebne materiały. Przez cały czas przygotowania jak i po spotkaniu grupa będzie otwarta – będziecie mogli zadać na niej pytanie lub podzielić się swoimi spostrzeżeniami.

      W dniu warsztatów spotkamy się o godzinie 10.00 na grupowym wideo, gdzie wraz z Prowadzącym sprawdzicie efekty swojej pracy, wspólnie wykonacie ćwiczenia i zdobędziecie ciekawą wiedzę.

      Będzie nam niezmiernie miło,jeżeli zdecydujecie się zostać naszymi domownikami i „grzać się przy wspólnym ogniu”.

      Na spotkania zapraszamy młodzież w wieku 13-18 lat.

      Nowe terminy warsztatów

      24.09.2020 [odbyło się]  – Jak nagrać swoją twórczość i przygotować ją do publikacji w sieci?
      Podczas pierwszego spotkania z Mateuszem Kucharskim dowiecie się, jak w domowych warunkach nagrywać swoją twórczość, następnie za pomocą prostych i darmowych programów przygotować ją do publikacji w internecie. Mateusz zawodowo zajmuje się realizowaniem nagrań i prowadzi własną firmę.

      12.12.2020Śpiew prosty i ozdobny. Jak improwizować ozdobniki i upiększać znane melodie? [online]
      Warsztaty odbędą się pod przewodnictwem Marii Klich, lirniczki i śpiewaczki związanej z zespołem Flores Rosarum, która opowie Wam szerzej o improwizacji w dawnych pieśniach. Okazuje się, że proste i znane melodie można samodzielnie upiększyć w interesujący sposób!

      19.12.2020Instrumenty i społeczeństwo w XV w oraz sztuka akompaniamentu, czyli jak grać prosto i imponująco? [online]
      Spotkanie poprowadzi Bartosz Izbicki, muzykolog, organista i kierownik artystyczny zespołu Jerycho, który zaprezentuje Wam podczas zajęć jak stworzyć prosty akompaniament dla swojego śpiewu.

      30.12.2020Jak śpiew rezonuje z naszym ciałem i jaka była symbolika muzyki w dawnych wiekach? [online]
      Warsztaty zamykające cały cykl poprowadzi dla Was Anita Pyrek-Nąckiewicz, chórmistrzyni specjalizująca się w muzyce dawnej. Dowiecie się na nich między innymi, że muzyka w dawnych czasach posiadała bardzo bogatą symbolikę, a każda skala odpowiadała innym emocjom.

      Prowadzący warsztaty

      na zdjęciu Mateusz Kucharski

      Mateusz Kucharski

      Z wykształcenia i zamiłowania inżynier akustyk, z zawodu informatyk. Od wielu lat zaangażowany w inicjatywy muzyczne przy klasztorze oo. Dominikanów. Był między innymi kantorem scholi beczkowej, brał udział w nagraniach kilku płyt Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny. Członek zespołu Sancta Trinitas i San Clemente (więcej)

      na zdjęciu Bartosz Izbicki

      Bartek Izbicki

      Muzykolog i organista. Uczeń ks. prof. Jerzego Pikulika i Marcela Pérès’a. Od przeszło 20 lat zajmuje się polską tradycją chorału, monodii liturgicznej i pieśni nabożnej. Absolwent muzykologii kościelnej na Akademii Teologii Katolickiej (obecnie UKSW) w Warszawie. W 1996 roku uczestniczył w kursie chorału gregoriańskiego pod kierunkiem Marcela Pérès’a  (więcej)

      na zdjęciu Maria Klich - wokalistka

      Maria Anna Klich

      Wokalistka, lirniczka. Pochodzi z Poznania, gdzie ukończyła Akademię Muzyczną (fortepian). Studia kontynuowała na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Conservatoire National de Region w Lyonie (śpiew solowy). Swoje umiejętności doskonaliła podczas rocznego stypendium na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie oraz na (więcej)

      na zdjęciu Anita Pyrek

      Anita Pyrek-Nąckiewicz

      Ukończyła Dyrygenturę Chóralną, Muzykę Kościelną oraz Edukację Muzyczną na Akademii Muzycznej w Krakowie. Doktorantka Wydziału Historii i Dziedzictwa Kulturowego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Od 2007 roku współtworzy żeński zespół wokalny Flores Rosarum, wykonujący chorał gregoriański, muzykę Hildegardy z Bingen (więcej)

      Relacja z warsztatów

      Logo MKIDN

      Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

      Partnerzy wydarzenia

      Miriam

      Spotkania otwarte

      Miriam

      Matka Boża w Biblii, apokryfach, sztuce starożytnej i muzyce
      Spotkania z cyklu cameraINcanto

      Serdecznie zapraszamy na całoroczny cykl spotkań ze słowem i muzyką.

      W kolejnych miesiącach będziemy czytać i komentować starożytne źródła, w których została przekazana tradycja o osobie i życiu Matki Bożej. Sięgniemy przede wszystkim do Nowego Testamentu, ale także do tradycji Ojców Kościoła, starożytnych apokryfów greckich, koptyjskich i syryjskich i sprawdzimy różne interpretacje wybranych tekstów Starego Testamentu, w których Tradycja Kościoła od wieków widzi zapowiedzi Matki Bożej.

      Nie zabraknie odniesień do sztuki oraz dobrej muzyki na żywo – w tym roku za ten fragment spotkań będzie odpowiadał Cracow Baroque Consort, który wykona utwory krakowskiego kompozytora Mariusza Kramarza.

      Spotkania w ramach projektu cameraINcanto poprowadzi nasz Przyjaciel, Michał Wilk – założyciel portalu BibleNote, a także członek naszej Rady Programowej. To wydarzenie jest adresowane do każdego, kto chce spotkać się z Pismem Świętym na gruncie języka i muzyki.

      Na wszystkie spotkania wstęp wolny.

      Kalendarium spotkań


      18 listopada 2019

      Prefiguracje MB w ST. Tradycja apokryficzna o
      dzieciństwie MB

      16 grudnia 2019

      Zwiastowanie

      20 stycznia 2020

      Nawiedzenie i Magnificat


      10 lutego 2020

      Boże narodzenie (NT + tradycja apokryficzna)

      16 marca 2020

      Ofiarowanie, życie ukryte, życie codzienne (NT +
      tradycja apokryficzna)

      20 kwietnia 2020

      Kana Galilejska


      18 maja 2020

      MB pod krzyżem i Wieczerniku przed Pięćdziesiątnicą

      15 czerwca 2020

      Tradycja apokryficzna o zaśnięciu MB i kobieta Ap 12

      18 listopada 2019

      Prefiguracje MB w ST. Tradycja apokryficzna o
      dzieciństwie MB


      16 grudnia 2019

      Zwiastowanie


      20 stycznia 2020

      Nawiedzenie i Magnificat


      10 lutego 2020

      Boże narodzenie (NT + tradycja apokryficzna)


      16 marca 2020

      Ofiarowanie, życie ukryte, życie codzienne (NT +
      tradycja apokryficzna)


      20 kwietnia 2020

      Kana Galilejska


      18 maja 2020

      MB pod krzyżem i Wieczerniku przed Pięćdziesiątnicą


      15 czerwca 2020

      Tradycja apokryficzna o zaśnięciu MB i kobieta Ap 12


      Miejsce spotkań


      Fundacja inCanto, Kraków, ul. Kujawska 3A, godz. 18.30

      Nagranie wykładów


      Dostępne już wkrótce.

      Obserwuj nas na Facebooku

      camera IN canto - bądź na bieżąco

      zobacz wszystkie
      Podziel się



      Canticum Amicorum

      Chór

      Canticum Amicorum (Pieśń Przyjaciół)

      Mieszany chór kameralny powstały w 2018 r. Łączy amatorów i zawodowych muzyków pod batutą Ernesta Pikulskiego. Wykonuje dawne i współczesne utwory sakralne (m. in. W. A. Mozarta, M. Gomółki, P. Bębenka, M. Kramarza). Nawiązuje współpracę z różnymi instytucjami kultury oraz wspólnotami religijnymi.
      Dlaczego Canticum Amicorum?
      Canticum – ponieważ „Kto śpiewa dwa razy się modli”. – Inspiruje nas piękno Boga – mówią chórzyści. – Na każdej próbie modlimy się o to, abyśmy umieli je dostrzegać, a przez nasz śpiew coraz pełniej dzielić się nim z innymi. Muzykę sakralną, zarówno klasyczną, jak i współczesną, wykonujemy z nadzieją, że naszych słuchaczy poruszy ona równie mocno, jak nas samych.
      Amicorum − ponieważ jesteśmy miłośnikami muzyki i śpiewu, a także przyjaciółmi dla
      siebie nawzajem. Spędzamy ze sobą czas na próbach i poza nimi. Pragniemy rozwijać się nie tylko w jak najpiękniejszym wykonywaniu muzyki, ale również w budowaniu relacji ze sobą nawzajem i z naszymi słuchaczami. Chcielibyśmy, aby na naszych koncertach każdy poczuł się jak wśród przyjaciół.
      Mecenasem chóru jest Fundacja InCanto. Próby chóru Canticum Amicorum odbywają się we wtorki i czwartki w Klasztorze oo. Bernardynów przy ul. Bernardyńskiej 2.
      Informacje na temat chóru można znaleźć tu: link


      Mariusz Kramarz

      Kompozytor

      Mariusz Kramarz

      Mariusz Kramarz – kompozytor, aranżer, dyrygent, organista. Jego aranżacje znajdują się m.in. na 2 płytach CD wydanych przez Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. F. Chopina w Nowym Targu. Współpracuje z Fundacją inCanto, z zespołem wokalnym Cracow Baroque Consort, Państwową Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. F. Chopina w Nowym Targu, Państwową Szkołą Muzyczną II stopnia im. W. Żeleńskiego, Narodowym Forum Muzyki, Stowarzyszeniem Passionart oraz z wydawnictwem Polihymnia. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. W trakcie przygotowań do premiery są utwory: Stabat Mater in memoriam Ioannis Pauli II na orkiestrę, chór i solistów, a także Oratio ad Sanctum Michael Archangele na orkiestrę blaszaną, smyczki, perkusję i chór męski. Jesienią b.r. w Chicago (U.S.A) odbędzie się wykonanie Sanctus z Małej Mszy G-dur. Jest organistą Bazyliki Grobu Bożego w Miechowie, współpracuje również z tamtejszym chórem.

      Strona internetowa Mariusza Kramarza

      Mariusz Kramarz

      Ważniejsze kompozycje:
      Mała Msza G-dur na orkiestrę, chór i solistów (2019)
      Pone me ut signaculum na chór mieszany (2019)
      Stała Matka Boleściwa na sopran solo i fortepian (2017)
      Nokturn Des-dur na fortepian (2019)


      Działalność wydawnicza

      Działalność wydawnicza

      Płyty


      Książki


      Nuty



      Msza wotywna

      Msza wotywna o Duchu Świętym

      Zapraszamy Was do regularnej modlitwy za wszystkich Przyjaciół Fundacji, za Zachwyconych i za podejmowane przez nas inicjatywy – niech prowadzi je Duch Święty!

      Eucharystia jest źródłem i szczytem życia każdego katolika. Jest najpiękniejszą i najdonioślejszą formą modlitwy. Na potrzeby liturgii zostały skomponowane największe arcydzieła muzyki sakralnej. Nie ma więc właściwszego sposobu przeżywania naszej wiary i naszej wdzięczności niż sprawowanie Najświętszej Ofiary.

      Będziemy prosić Ducha Świętego, żeby popychał nas nieustannie w stronę, która jest miła Panu Bogu, żeby napełniał Was wszystkich swoimi darami. Dlatego będziemy sprawować Mszę świętą wotywną o Duchu Świętym. To niezwykle ważny czas w tygodniu dla każdego z nas.

      Śpiew liturgiczny, który wybraliśmy zaczerpnięty jest ze źródeł gregoriańskich i będzie miał formę kantorowaną (to kantor odpowiada za inicjowanie śpiewu, a lud ten śpiew podejmuje). Dlatego dla wszystkich wiernych przygotowaliśmy śpiewniki, w których można znaleźć zapis nutowy zarówno stałych, jak i zmiennych części mszy (wraz z tłumaczeniem). Znajdują się w nim również modlitwy do Ducha Świętego i te, które warto odmówić przed i po Eucharystii.

      Bardzo nam zależy na tym, żeby modlić się śpiewem wspólnie – mimo, że melodie gregoriańskie nie należą do najłatwiejszych, wierzymy że z czasem dobrze je przyswoimy i razem będziemy je wyśpiewywać. Można zacząć się uczyć już teraz – poniżej znajdziecie nagrania, które wykonał dla nas Sławomir Witkowski.

      Msze święte będą sprawowane w kościele oo. Zmartwychwstańców przy ul. Łobzowskiej 10, w wybrane środy o 18:30. Kalendarium na najbliższe miesiące wygląda następująco:

      Kalendarium mszy świętych


      środa,  12 lutego 2020

      godz. 18.30

      środa,  4 marca 2020

      godz. 18.30

      środa,  1 kwietnia 2020

      godz. 18.30


      środa,  20 maja 2020

      godz. 18.30

      środa,  3 czerwca 2020

      godz. 18.30

      środa,  1 lipca 2020

      godz. 18.30

      środa,  13 lutego 2020

      godz. 18.30


      środa,  4 marca 2020

      godz. 18.30


      środa,  1 kwietnia 2020

      godz. 18.30


      środa,  20 maja 2020

      godz. 18.30


      środa,  3 czerwca 2020

      godz. 18.30


      środa, 1 lipca 2020

      godz. 18.30