Procent piękna

Jeden procent więcej piękna

KRS 0000706403

Jeden procent więcej piękna
KRS 0000706403

Za Fundacją inCanto czwarty rok jej działalności pożytku publicznego, a zarazem pierwszy rok z przyznanym statusem OPP.

W ramach odpisów podatkowych w 2021 roku przekazaliście nam łącznie 6 742,80 zł. Dziękujemy!

Ta kwota pozwoliła znacząco wzbogacić istniejące projekty Fundacji oraz uruchomić jeden nowy!

Na co przeznaczyliśmy otrzymane środki?


  • Część kwoty umożliwiła nam wydrukowanie tekstów pieśni wraz z tłumaczeniami dla uczestników festiwalu Rezonanse (październik 2021)
  • Udało się wyprodukować aż 10 wywiadów wideo z artystami festiwali Musica Divina i Rezonanse, które udostępniamy za darmo na naszym kanale YouTube.
  • Zorganizowaliśmy dwa koncerty dla uczestników Słuchowiska – nowego edukacyjno-artystycznego projektu realizowanego w Beskidzie Niskim dla kilkudziesięciu osób.

Dzięki 1% Waszego podatku byliśmy w stanie w 100% wykorzystać potencjał naszych najważniejszych projektów, a nawet rozwinąć swoją dotychczasową działalność. Dziękujemy za Wasze zaufanie!

Jaki jest nasz plan na 2022 rok?


W kolejnym roku mamy nadzieję kontynuować tę strategię rozwoju i, jeśli tylko ponownie zostaniemy obdarzeni zaufaniem, zrealizować kilka ważnych celów. Oto nasze pomysły:

1

opublikowanie nagrań ze spotkań z artystami Musica Divina i szerokich wywiadów z artystami Rezonansów.

2

wspieranie rodzimych artystów – wyprodukowanie klipów z wartościową muzyką sakralną napisaną przez młodych kompozytorów i opublikowanie ich za darmo w sieci.

3

uruchomienie podcastu o sztuce wysokiej i jej roli w życiu społecznym.

4

organizacja kolejnej odsłony Słuchowiska wraz z bogatą częścią artystyczną.

5

wydruk bogatych i bezpłatnych programów koncertowych dla uczestników Rezonansów.

Jesteśmy przekonani o sensowności i istotności każdego z tych działań, jednak tym razem chcemy zapytać Ciebie, na których z nich najbardziej Ci zależy. Te, które szczególnie Cię przekonują zaznacz w poniższej ankiecie (wybierz maksymalnie trzy propozycje) i wesprzyj ich realizację wpisując w swoim zeznaniu podatkowym nasz numer KRS 0000706403. Cele, które zdobędą najwięcej zwolenników zrealizujemy w pierwszej kolejności!

12

osób zadeklarowało, że przekaże odpis 1% podatku na Fundację inCanto

dołącz do tej grupy, w swoim zeznaniu podatkowym wpisz KRS 0000706403

    Ważne informacje


    • Jeśli składasz e-PIT ważne jest, aby ręcznie wprowadzić numer KRS organizacji, której chcesz przekazać swój 1%, w przeciwnym razie sekcja ta pozostanie pusta lub uzupełniona danymi organizacji z zeszłorocznego zeznania. Jak zmienić numer KRS w swoim e-PIT dowiesz się z infografiki przygotowanej przez Ministerstwo Finansów, którą możesz zobaczyć poniżej:
    • A co zrobić, jeśli chciałbyś nas wesprzeć, ale masz już wybraną organizację, której odpiszesz swój 1%, robisz to od lat i nie chcesz z tego rezygnować? Fundację inCanto możesz wspomóc w każdym momencie roku, przekazując darowizny regularne lub jednorazowe na działalność statutową lub konkretne projekty.
    • Pamiętaj, że każdą przekazaną nam darowiznę możesz odliczyć od należnego podatku w rozliczeniu rocznym, już od przyszłego roku w wysokości aż 150% przekazanego wsparcia!

    Fundacja inCanto jest organizacją pożytku publicznego. Co to znaczy?


    Fundacja inCanto została uznana za organizację pożytku publicznego w pierwszym możliwym prawnie terminie – 27 listopada 2020 roku, co nas ogromnie cieszy i napawa dumą, ale również wzbudza jeszcze większe poczucie odpowiedzialności za podjętą misję. O czym ten status świadczy?

    Między innymi o tym, że Fundacja inCanto:

    • od początku swojego istnienia prowadzi działalność pożytku publicznego – czyli taką, która spełnia ważną misję społeczną i jest skierowana do wszystkich.
    • nie działa dla zysku, ale dla realizacji swojej misji, a wszelkie środki, które do niej trafiają przekazuje na rzecz projektów, których się podjęła.
    • bardzo skrupulatnie prowadzi księgowość, potrafi udokumentować i uzasadnić każdy wydatek, trzyma się reguł gospodarności i gwarantuje, że przeznaczone na nią środki wykorzysta najlepiej jak to możliwe.

    Zostańmy w kontakcie


    Jeśli chcesz się z nam podzielić swoimi spostrzeżeniami lub o coś zapytać – skorzystaj z poniższego formularza kontaktowego. Przy okazji możesz również zamówić porcję ciekawych wiadomości z życia Fundacji (piszemy raz w miesiącu i tylko w ważnych sprawach).

      Imię i nazwisko

      Twój adres e-mail

      Uwagi



      Muzyka jest ważna – książka Sir Rogera Scrutona

      Książka

      Sir Roger Scruton - Muzyka jest ważna

      Książka

      Sir Roger Scruton

      Muzyka jest ważna

      Zrozumieć muzykę. Ale tak dogłębnie. Na wskroś.

      Nazwać jej elementy. Naprawdę nauczyć się słuchać. Poznać naturę dźwięku. Przejrzeć co kryje się za harmonicznymi zwrotami. Czy w słuchaniu jest jakaś droga i kierunek? Dokąd ona prowadzi? Gdzie leży granica muzycznej podróży, a zaczyna matematyka? Czy to, co nas fascynuje i porywa w genialnym dziele, to tylko estetyczny kunszt, czy inna rzeczywistość, do której poprzez muzykę zyskujemy dostęp? Czy muzyka ma wpływ na moje życie, jego jakość, kształt i wartość moralną? Czy przemienia mnie w kogoś lepszego? Co wspólnego mają muzyka i filozofia? Czy mamy prawo dokonywać sądu nad muzyką – czy jest muzyka zła i muzyka dobra? Czy i jak popularyzować to, co jest elitarne? A może to, co elitarne w muzyce powinno takim pozostać? Ile tak naprawdę łączy muzykę i kognitywistykę?

      Jak często stawiacie sobie takie pytania?

      Ta książka rozwija się jak dzieło symfoniczne, a przy tym toczy według zasady Arystotelesa – mówiącej o początku, środku i końcu: nie mamy tu, co prawda, szansy na przeżycie perypetii, niemniej sytuacja jest dramatyczna i wiedzie do finału, wcale operowo nieprzeciągniętego – jest mocny, wyrazisty i zapadający w pamięć. Tak, zdaję sobie sprawę, że początek, szczególnie dla osób, którym obce są podstawowe pojęcia z teorii muzyki, może być trudny i nawet zniechęcający... Namawiam jednak, by zostać z Autorem, bo to, co ma do powiedzenia w tej książce, to nie tylko wykład z teorii muzyki adresowany do specjalistów. To – może przede wszystkim – opowieść o muzyce. Zyskuje ona wymiar poruszającej i głębokiej refleksji na temat przemian kulturowych w ostatnich mniej więcej stu latach.

      prof. Krzysztof Koehler

      Kiedy w 2017 r. powstawała Fundacja inCanto nie mieliśmy pojęcia, że spotka nas zaszczyt wydania po polsku pism Rogera Scrutona. Prace nad projektem zatytułowanym Music Matters rozpoczęliśmy w 2019 roku. Szczegóły publikacji mieliśmy szczęście konsultować jeszcze bezpośrednio z Autorem. Wydanie książki wsparło ponad 100 osób w ramach powszechnej akcji crowdfundingowej prowadzonej na naszej stronie internetowej. Choć zbiórka pierwotnie nie zakończyła się pełnym sukcesem, po kilku miesiącach znaleźli się Darczyńcy, którzy przekazali nam brakującą kwotę umożliwiając realizację tego, jak się okazało, niemałego przedsięwzięcia. Wydanie książki wsparła kancelaria prawna SMW Legal z Krakowa, a na rzecz wydania książki odbył się koncert włoskiej pianistki Eriki Crinò mieszkającej na stałe w Kanadzie. Mniej więcej w połowie prac nad publikacją musieliśmy zmierzyć się z bolesną informacją o niespodziewanej śmierci Sir Rogera, która nadała projektowi Music matters nowego wymiaru – wypełnienia zobowiązania, które zaciągnęliśmy wobec samego Autora. Przez wiele miesięcy, nie bez trudu i przeciwności, nadawaliśmy książce ostateczny kształt prowadząc konsultacje muzykologiczne i językowe, chcąc oddać w Państwa ręce tłumaczenie możliwie najwierniejsze myśli Sir Rogera Scrutona.

      Lista Darczyńców:

      1. Dominik Maj
      2. Dawid Gospodarek
      3. Konrad Zagajewski
      4. Szymon Majewski
      5. Małgorzata Janiec
      6. Maria Bernat
      7. Krzysztof Piotrowski
      8. Michał Łukasz Podogrodzki
      9. Anna Krzemińska
      10. Paweł Szeliga
      11. Marcin Poprawski
      12. Mateusz Kowalski
      13. Zofia i Karol Szczerbińscy
      14. Anna K.
      15. Zuzanna Bator
      16. Jadwiga Serwińska

      Zobacz pełną listę

      Dziękujemy!

      O Autorze

      Wybitny pisarz i filozof, Sir Roger Scruton (27.02.1944-12.01.2020), przez ponad trzy dekady wykładał na uczelniach po obydwu stronach Atlantyku, m. in.: w Birkbeck College, Boston University, University of Buckingham. Jest autorem ponad 40 książek.
      W swojej pracy filozofa wyspecjalizował się w estetyce, ze szczególnym naciskiem na muzykę i architekturę. Pozostawił po sobie kilka powieści, publikował pamiętniki i eseje na tematy budzące szerokie zainteresowanie społeczne. Angażował się również we współczesną polityczną i kulturalną debatę z pozycji myśliciela konserwatywnego, był szczególnie znany jako polemista. Był członkiem Royal Society of Literature oraz British Academy. Został uhonorowany przez władze Czech, miasta Pilzno i Zgromadzenie Ogólne stanu Virginia (Virginia’s General Assembly).
      W 2015 roku opublikował trzy książki, które zostały wybrane przez czytelników „książkami roku”. W 2016 roku został laureatem Medalu Odwaga i Wiarygodność przyznanego przez Fundację im. Lecha Kaczyńskiego, włoskiej nagrody Masi Prize za książkę Piję, więc jestem, został także pasowany na rycerza w Queen’s Birthday Honours List.

      Kup książkę

      Zgodnie z ustaleniami poczynionymi z Autorem w książce znajduje się większość tekstów z książki Music as an Art (Bloomsbury, Londyn 2018) oraz kilka artykułów opublikowanych pierwotnie wyłącznie w internecie, przez Future Symphony Institute – amerykański think tank poświęcony muzyce klasycznej, w którego honorowym gronie zasiadał Roger Scruton. Polski Czytelnik ma więc wyjątkową okazję przeczytać niektóre teksty jako pierwszy. Jak już się rzekło, książka nie jest bezpośrednim tłumaczeniem Music as an Art, lecz autorskim wyborem tekstów, któremu sam sir Roger nadał nową nazwę Music Matters. Układ artykułów został ustalony już po śmierci Autora w oparciu o strukturę książki Music as an Art oraz nasze osobiste wyczucie.

      Tłumaczenie

      Katarzyna Marczak – klarnecistka, teoretyk muzyki, dziennikarka. Po uzyskaniu stopnia podwójnego magistra (klarnet i teoria muzyki) na Akademii Muzycznej w Krakowie, wyjechała do Kanady, gdzie w 2009 roku obroniła doktorat na University of British Columbia w Vancouver, skupiając się na muzyce współczesnej i kameralistyce. Od 2012 roku prowadziła Centrum Muzyki i Muzykoterapii Gaia oferujące zajęcia muzyczne dla dzieci i niemowląt. Interesują ją ludzie i ich historie, zwłaszcza w kontekście sztuki; publikowała na ten temat książki, artykuły, publikacje i wywiady.
      W 2019 roku wydała w krakowskiej Akademii Muzycznej książkę Eugenia Umińska – dama wiolinistyki we wspomnieniach Kai Danczowskiej, wydane przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Anna Woźniakowska w swojej recenzji w miesięczniku Nowe książki (1/2020) określa ją jako „fascynującą lekturę”. W 2020 roku w Wydawnictwie Universitas ukazała się pełna biografia słynnej skrzypaczki Kaja. Biografia Kai Danczowskiej, autorstwa Katarzyny Marczak.

      Katarzyna Marczak mieszka i pracuje w Krakowie.

      Gust muzyczny nie przypomina preferencji odnośnie do smaku lodów; to nie jest suchy fakt, będący poza racjonalnymi argumentami. Gust muzyczny opiera się na porównaniach i doświadczeniach, które miały jakieś szczególne znaczenie. Jakkolwiek ubogie by nie było doświadczenie studentów w tej materii, odkryłem, że przy dogłębnej analizie nie pozostaje ono na poziomie: „To mi się podoba”. Pojawia się pytanie – „Dlaczego?” – i szybko przyjmują oni możliwość, że istnieje jednak rozgraniczenie między czymś dobrym i złym.
      Wstęp w: Roger Scruton – Muzyka jest ważna
      Ludzie przypisują znaczenie wielu rzeczom i próbują przekazać to znaczenie za pomocą dzieł sztuki. Jednak dzieła sztuki również zmieniają i upiększają rzeczy, które przekazują – sprawiają, że piękne jest piękniejsze, poruszające bardziej poruszające, a głębokie jeszcze głębsze. Dzieje się tak, ponieważ przesuwają one jakby fenomen empiryczny do jego granic, do miejsca, w którym wydaje się uwalniać sam od siebie i rzucać cień na przestrzeń poza. [...] Nasze uczucia są zawsze splątane, zanieczyszczone innymi troskami, potrzebami i roztargnieniem. W codziennym życiu nie możemy nigdy oddać się zupełnie miłości, radości, wybaczeniu, żalowi czy modlitwie. Niemniej emocje te wyczarowują czysty świat współodczuwania, w którym istnieją w swoim pełnym kształcie, nieobarczone własnym interesem; przedmioty kontemplacji, które zawierają swój sens całkowicie zawarty w sobie. Muzyka może nas wprowadzić do tego świata, dostarczając nam „transcendentnych” wersji emocji, jakie znamy jedynie w ich empirycznej i ograniczonej formie. Jednak stwierdzając w ten sposób, nie aprobujemy poglądu, że muzyka daje nam dostęp do transcendentalnego. Wręcz przeciwnie, mówimy, że dostarcza nam empirycznego tu i teraz, ukazując nam je w czystej i pełnej formie. I jest to może najlepsze, o co moglibyśmy prosić.
      Muzyka a transcendentalne w: Roger Scruton – Muzyka jest ważna

      Audycja radiowa

      Zapraszamy do wysłuchania audycji Duchowe koło kultury (red. Anny Łoś), poświęconej naszej nowo wydanej książce Sir Rogera Scrutona pt. Muzyka jest ważna. W audcyji udział wzięli Prezes naszej Fundacji Łukasz Serwiński  oraz tłumaczka książki Katarzyna Marczak.

      W to, co pisał, wkładał całą duszę. Scruton nie potrafił o niczym pisać bez emocji. Był arcykonserwatystą i jego poglądy są widoczne. Ale nawet jeśli ktoś ma przeciwne zdanie, to koniecznie trzeba przeczytać jego książkę, bo ona otwiera nieznane dla wielu z nas horyzonty.
      – mówił w Polskim Radiu 24 Tomasz Zapert


      Pocieszycielka strapionych

      Kultura w sieci

      Projekty bieżące

      Wezwanie z Litanii Loretańskiej Pocieszycielka strapionych posłużyło za tytuł nowego cyklu kompozycji Mariusza Kramarza, który został wykonany przez Cracow Baroque Consort i nagrany, czego owoce publikujemy poniżej. Projekt powstał w ramach programu Kultura w sieci i jest formą muzycznej kontynuacji, a w obecnej sytuacji również alternatywą dla spotkań Miriam – Matka Boża w Biblii, apokryfach, sztuce starożytnej i muzyce odbywających się w siedzibie naszej Fundacji od listopada 2019 roku.

      Pocieszycielka strapionych to jedenaście utworów, których teksty zaczerpnięte zostały z bogatej tradycji Kościoła Katolickiego. Wśród nich znajdziemy m.in. znane od wieków modlitwy: Ave Maria (Zdrowaś Mario), Sub Tuum Praesidium (Pod Twoją obronę), hymny: Ave Maris Stella (Witaj, Gwiazdo Morza), Alma Redemptoris Mater (Matko Odkupiciela) i antyfony: Ave Regina Caelorum (Witaj, Niebios Królowo), Regina Caeli (Królowo Nieba, wesel się), Salve Regina (Witaj, Królowo), a także kantyk Magnificat. Istotnym elementem projektu jest pełny cykl mszalny Missa de Beata Maria Virgine Consolatrix Afflictorum, a całość wieńczy Litania Loretańska. Uzupełnieniem maryjnych rozważań są Suplikacje często śpiewane w polskich kościołach od początku pandemii, a które swoim błagalnym charakterem doskonale wpasowują się w treść pozostałych utworów.
      Czas zagrożenia znalazł  swój specyficzny odblask w powstającej muzyce. Celowo użyte przez Mariusza Kramarza zabiegi kompozytorskie to m.in. prostota formy, skromna obsada wokalna i instrumentalna, współczesna harmonizacja oparta na skalach modalnych, dobór tonacji przywodzących na myśl ufność, zawierzenie, oddanie się Opatrzności.

      Tytuł Pocieszycielka strapionych jest nieprzypadkowy. Od wieków katolicy zwracają się do Maryi w ważnych sprawach i trudnych momentach życia, licząc zarówno na jej wstawiennictwo, ale także matczyne pocieszenie. W czasie przepełnionym niepewnością i lękiem tęsknimy za bliskością, za spotkaniem, czy uśmiechem, którego nie zakrywa maseczka, tęsknimy po prostu za normalnością. Jednak to nie jest tylko muzyka czasów zarazy, ponieważ w szerokim, religijnym kontekście całe nasze ciało i dusza tęsknią za wiecznością, za zbawieniem. Maryja jest tą, która nas pociesza i umacnia naszą nadzieję.

      W realizację projektu oprócz przedstawianych już: Mariusza Kramarza i Cracow Baroque Consort zaangażowaliśmy naszą Przyjaciółkę – sopranistkę Carine Tinney (znaną naszej publiczności z festiwalu Musica Divina), która zatroszczyła się o jakość nagrań kompozycji a’capella, a także zaśpiewała w utworze Salve Regina. Za część wokalno-instrumentalną odpowiadała dyrygentka Katarzyna Śmiałkowska. W wykonaniu wzięli udział instrumentaliści z krakowskiej Akademii Muzycznej, zaproszeni do projektu przez samego kompozytora. Nad profesjonalną realizacją nagrań audio czuwał Kamil Madoń, który jest również autorem reżyserii dźwięku. Nagrania audio realizowaliśmy w auli św. Szymona w krakowskim klasztorze oo. Bernardynów, a nagrania wideo w kościele i krypcie oo. Pijarów oraz w kościele oo. Zmartwychwstańców przy ul. Łobzowskiej 10. Nagrania wideo powstały dzięki Jakubowi Stoszkowi i Mateuszowi Miszczyńskiemu.
      Ważną częścią projektu są również partytury, które udostępniamy z myślą o wszystkich muzykach, mogących z nich skorzystać w przyszłości, a czas izolacji poświęcić na naukę swoich partii. Jesteśmy przekonani, że utwory z cyklu Pocieszycielka Strapionych sprawdzą się nie tylko w wykonawstwie koncertowym, ale mogą stać się częścią liturgii lub uroczystego nabożeństwa. Zamysłem kompozytora było stworzenie muzyki przystępnej – takiej, która może być wykonana nie tylko przez wirtuozów, ale również przez ambitnych i zdolnych amatorów.
      Zachęcamy  do śledzenia naszej strony na Facebooku i kanału YouTube, gdzie będą odbywać się premiery kolejnych utworów. Tutaj także będziemy sukcesywnie publikować wszystkie nagrania i partytury.

      Oddajemy Was i siebie z ufnością w ręce Pocieszycielki Strapionych. Szukajcie wewnętrznego pokoju – wierzący w ramionach Matki Słowa, niewierzący – w ponadczasowym pięknie tekstów, harmonii dźwięków i wnętrz. Lekiem na każde strapienie jest ufność – wraz z artystami i wszystkimi członkami zespołu będziemy najszczęśliwsi, jeśli ta muzyka ją w Was pomnoży.

      Nagrania video

      Partytury

      Z muzyką projektu Pocieszycielka strapionych chcemy docierać szeroko, do różnych grup wiekowych. Z myślą o starszych osobach, dla których obsługa internetu może być nieco bardziej skomplikowana, przygotowaliśmy krótką instrukcję dostępu do nagrań, którą możecie pobrać i przekazać Waszym bliskim.

      Pobierz instrukcję pdf  | Pobierz instrukcję docx

      Artyści

      Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura w sieci.


      Działalność wydawnicza

      Działalność wydawnicza

      Płyty


      Książki


      Nuty