Historię muzyki można porównać do ogrodu. I to nie tego w stylu francuskim, w którym ścieżki są jasno wytyczone, a pędy równo przycięte. To raczej urzekający i mieniący się kolorami gąszcz roślin, w którym łatwo się pogubić. Lekcje słuchania to studium dawnej muzyki sakralnej – rodzaj zwiedzania konkretnego fragmentu tego ogromnego muzycznego ogrodu ze wspaniałymi przewodnikami.
Lekcje słuchania pomogą lepiej zrozumieć muzykę, którą się fascynujemy. Istotą ich formuły jest spotkanie i nawiązanie relacji mistrz-uczeń: ze śpiewakami, instrumentalistami, etnografami, muzykologami, dziennikarzami, lingwistami, biblistami czy historykami.
Lekcje słuchania wyrosły z unikatowej wiedzy i doświadczeń wybitnych znawców tematu, by czerpać możliwie najwięcej pożytku i przyjemności z obcowania z muzyką, o której bardzo trudno przeczytać nawet w akademickim podręczniku.
Wiemy, jak wielką rolę w życiu odgrywa spotkanie inspirujących ludzi. Środowisko, które ukształtowało nas samych oraz to, które gromadzimy wokół Fundacji, wyrasta właśnie z takich spotkań, fascynacji i pasji. Marcel Pérès, Marcin Bornus-Szczyciński, Maciej Kaziński, Johann Wolfgang Niklaus, Marius Peterson, Taivo Niitvagi, Andrei Kotov – to tylko niektóre z wielkich nazwisk-fundamentów, bez których trudno sobie wyobrazić naszą tożsamość.
Dlatego postanowiliśmy nauczyć się słuchać – poszerzyć horyzonty, wgryźć się w tajniki języka, zapisu, historii, kultury, by nie zgubić się w meandrach formy i stylu. Nasze studium to w pewnym sensie uproszczona i skrócona droga do zdobycia cennej wiedzy i doświadczeń, które w innych okolicznościach trzeba by było gromadzić latami, ryzykując błądzenie po manowcach. Łukasz Serwiński – prezes Fundacji inCanto i pomysłodawca studium
Mimo że zajmujemy się niewielkim wycinkiem niesłychanie rozległej dziedziny, to jednak potrzeba wiedzy, doświadczenia, a nade wszystko – mądrego prowadzenia, by dobrze zrozumieć wyjątkowość i autentyczność muzyki dawnej czy tradycyjnej.
Czego uczymy?
Zajęcia poświęcimy tym gatunkom muzyki sakralnej, które pokazujemy na naszych festiwalach (Musica Divina i Rezonanse) i wydajemy na naszych płytach. Będziemy zatem zgłębiać chorał gregoriański i pierwszą polifonię, muzykę renesansu i wczesnego baroku, polskie i wschodnie pieśni nabożne, muzykę chrześcijańskiego Wschodu (prawosławną i bizantyjską), specyfikę i historię dramatu liturgicznego.
Poznamy językowe i kulturowe konteksty najbardziej znanych hymnów chrześcijańskich oraz przebrniemy przez meandry historii muzyki dawnej od antyku do baroku. Dotkniemy również zagadnień związanych z fonografią i krytyką muzyczną.
Czego uczymy?
Zajęcia poświęcimy tym gatunkom muzyki sakralnej, które pokazujemy na naszych festiwalach (Musica Divina i Rezonanse) i wydajemy na naszych płytach. Będziemy zatem zgłębiać chorał gregoriański i pierwszą polifonię, muzykę renesansu i wczesnego baroku, polskie i wschodnie pieśni nabożne, muzykę chrześcijańskiego Wschodu (prawosławną i bizantyjską), specyfikę i historię dramatu liturgicznego.
Poznamy językowe i kulturowe konteksty najbardziej znanych hymnów chrześcijańskich oraz przebrniemy przez meandry historii muzyki dawnej od antyku do baroku. Dotkniemy również zagadnień związanych z fonografią i krytyką muzyczną.
Nic nie znaleziono.
By uczestniczyć w kursie, nie trzeba spełniać żadnych szczególnych kryteriów. Nie jest niezbędne jakiekolwiek wykształcenie muzyczne, znajomość zapisu nutowego czy języków. Program studium jest skonstruowany w taki sposób, by mógł z niego skorzystać każdy chętny.
Zgodnie z tytułem studium, naszym celem jest zrobić wszystko, by nauczyć się słuchać: lepiej rozumieć dawną muzykę sakralną i czerpać większą radość z obcowania z nią na koncertach i poprzez nagrania.
Absolwent studium:
będzie dobrze orientował się w historii muzyki dawnej
zdobędzie szeroką wiedzę związaną z hymnologią chrześcijańską (łacińską i grecką)
zrozumie wyzwania wykonawcze związane z chorałem gregoriańskim (interpretacją zapisu i tradycjami lokalnymi)
będzie potrafił krytycznie odnieść się do wykonawstwa dawnej muzyki sakralnej
podniesie swoją znajomość repertuaru muzyki tradycyjnej, a także śpiewu bizantyjskiego i cerkiewnego
pozna najważniejsze osobowości środowiska związanego z festiwalami Musica Divina i Rezonanse, a także autorytety z dziedziny biblistyki, lingwistyki czy historii muzyki
Rok nauki w studium obejmuje 9 całodniowych sobotnich zjazdów, które w roku akademickim 2023/2024 zaplanowaliśmy w następujących terminach:
Zajęcia będą podzielone na dwa bloki z przerwą obiadową:
3h
3h
przedpołudniowy
przedpołudniowy
+
3h
3h
popołudniowy
popołudniowy
Z przyjemnością odpowiemy na Twoje pytania
Więcej informacji o Lekcjach słuchania udzieli:
Łukasz Serwiński
prezes Fundacji inCanto
tel. 790 553 812
l.serwinski@fundacjaincanto.pl