13.04.2018

Wielkanocne Misteria Bacha

Kiedy rozważamy Wielkanoc w kontekście muzyki sakralnej, na myśl przychodzą nam utwory bogate”, uroczyste, radosne, podniosłe. Zazwyczaj wyobrażamy sobie dużą orkiestrę i liczny chór. Gdybyśmy natomiast mieli wskazać kompozytora pasującego do słowa wielki” zapewne wielu z nas wskazałoby na Jana Sebastiana Bacha. I to właśnie jego muzyce poświęcimy kolejce spotkanie camera IN canto, a na warsztat weźmiemy Oratorium Wielkanocne (BWV 249, niem. Oster-Oratorium).

Tematem oratorium są wydarzenia Niedzieli Wielkanocnej, gdy św. Piotr i św. Jan Apostoł spieszą do grobu Jezusa i znajdują go pustym. Inne partie utworu to Maria Magdalena i Maria, matka Jakuba. Tekst oparty jest w znacznej mierze na Ewangeliach, ale także Pieśni nad Pieśniami, czy Apokalipsie św. Jana. Obok wymienionych wyżej postaci usłyszymy także partie chóralne, m.in. na początku utworu:

Biegnijcie i śpieszcie, o wy, lotne stopy,

Do pieczary dotrzeć, gdzie Jezus złożony!

Niech radość miast ciszy

Sercom towarzyszy,

Bo nasz Zbawiciel wszak został wzbudzony.

Istnieją co najmniej trzy różne wersje utworu, z istotnymi modyfikacjami (zmian dokonywał sam kompozytor), wśród nich świecka kontrafaktura jako kantata urodzinowa dla niemieckiego księcia, dwie pozostałe – już o tematyce wielkanocnej – różnią się od siebie nieznacznie, przy czym jedna jest typową kantatą, a druga oratorium.

Naszym gościem, który wprowadzi nas w meandry zarówno muzyki, jak i tekstu tego wspaniałego dzieła, będzie pani Agnieszka Żarska, muzykolog i dyrygent.

Aby przygotować się na spotkanie i czerpać z niego jak najwięcej, zachęcamy do posłuchania Oratorium Wielkanocnego w wykonaniu English Baroque Soloists, Monteverdi Choir oraz solistów: H. Morrison, M. Bragle, N. Mulroy’a i P. Harvey’a pod dyrekcją sir Johna Eliota Gardinera.

Agnieszka Żarska – muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury. Współzałożycielka i kierownik artystyczny Szczawnickiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny międzynarodowego festiwalu Barokowe Eksploracje oraz międzynarodowego Baroque Collegium 1685. Zrealizowała m.in. wybór z Kantat J.S. Bacha oraz z Chandos Anthems i oratorium Mesjasz G.F .Haendla, dzieła M.R. Delalande’a, M.A. Charpentiera, C. Monteverdiego, S. Capricorniusa, M. Mielczewskiego i M. Zieleńskiego.

Kiedy?

19 kwietnia 2018, godz. 17:30

Podziel się naszymi informacjami